PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN SNOW BALLTHROWING DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS TERPADU DI KELAS VIIID SMP

Dalena Amin, Aminuyati ., Rum Rosyid

Abstract


Abstrak: Penerapan Model Pembelajaran Snow Ballthrowing Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ips Terpadu  Di Kelas VIIID SMPN 1 Samalantan Tahun Ajaran 2013/2014. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan model pembelajaran snowball throwing pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial di kelas VIIID SMP Negeri 1 Samalantan Kabupaten Bengkayang tahun ajaran 2013/2014, mengetahui perbedaan hasil belajar siswa sebelum dan setelah penerapam model pembelajaran snowball throwing, dan mengetahui peningkatan hasil belajar siswa dengan penerapan model pembelajaran snowball throwing. Bentuk penelitiannya adalah penelitian tindakan kelas. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan hal-hal sebagai berikut. Penerapan model pembelajaran snowball throwing dapat dilaksanakan oleh guru dengan baik ini terlihat dari hasil pengamatan aktivitas guru, hasil belajar yang dicapai oleh siswa juga terlihat adanya perubahan yang lebih baik, sebelum penelitian rata-rata hasil belajar siswa sebesar 61,90, siklus I berubah menjadi 74,83 dan siklus II 80,43 dan hasil belajar yang diperoleh siswa selain berubah juga mengalami peningkatan.

 

Kata Kunci : Model Pembelajaran Snowball Throwing,

 

Abstract : Application of Learning Model Snow Ballthrowing In Improving Learning Outcomes Ips Integrated Classroom SMPN 1 VIIID Samalantan Academic Year 2013/2014 . This study aims to describe the application of learning models snowball throwing on social science subjects in class VIIID SMP Negeri 1 Samalantan Bengkayang academic year 2013/2014 , student learning outcomes to know the difference before and after the learning model penerapam snowball throwing , and know the improvement of learning outcomes students with the application of learning models snowball throwing . Research is a form of action research . Based on the results of this study concluded the following matters . Application of the learning model can be implemented by a snowball throwing with good teachers is evident from observations of teacher activity , learning outcomes achieved by students also seen a change for the better , before the study the average student learning outcomes at 61.90 , the first cycle turns into 74.83 and 80.43 and the second cycle of learning outcomes acquired in addition to changing students also increased .

Keywords : Snowball Throwing Learning Model


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8264

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats