PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR MENGGUNAKAN COOPERATIVE LEARNING DALAM PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR

Renie Anggreini, Rosnita ., Siti Halidjah

Abstract


Abstrak:Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas siswa padapembelajaran IPS menggunakan model Cooperative Learning tipe Think-Pair-Share di kelas V Sekolah Dasar Negeri 04 Sadaniang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Berdasarkan hasil pembahasan dan pengolahan data, dapat diketahui bahwa kemampuan guru dalam merencanakan pembelajaran dengan menggunakan model Cooperative Learningtipe Think-Pair-Sharetermasuk dalam kategori baik sekali. Rata-rata pada siklus I adalah 3,4 meningkat menjadi 3,8 pada siklus II. Kemudian kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran dengan menggunakan model CooperativeLearning tipe Think-Pair-Sharetermasuk dalam kategori baik.Rata-rata pada siklus I adalah 2,7 meningkat menjadi 3,1 pada siklus II. Sedangkan aktivitas siswa pada pembelajaran IPS dengan menggunakan model Cooperative Learning tipe Think-Pair-Share mengalami peningkatan. Pada siklus I sebesar 56,25% meningkat menjadi 73,96% pada siklus II.

 

Kata Kunci:Aktivitas, IPS, Cooperative Learning

 

Abstract:This research aim’s to improve student’s activity in Social Scienceusing model Cooperative Learning type Think-Pair-Share at grade V State Elementary School 04 of Sadaniang. The method used in this research is descriptive method. Based on the results of the discussion and processing of data, it is known that the ability of teachers in planning lessons using model Cooperative Learning type Think-Pair-Share included in very good categories. The average at first cycle is 3,4increased to 3,8 at second cycle. Then the ability of teachers to implement learning by using model Cooperative Learning type Think-Pair-Share included in good categories. The average at first cycle is 2,7 increased to 3,1 at second cycle. While the student’s activity in learning Social Science using medel Cooperative Learning type Think-Pair-Share has increased. At first cycle is 56,25% increased to 73,96 at second cycle.

 

Keywords:Activity, Social Science, Cooperative Learning


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8212

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats