PENINGKATAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN METODE INKUIRI DI KELAS IV SDN

Anastasia Norhayati, Sukmawati ., Zainuddin .

Abstract


Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan peningkatan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam menggunakan metode inkuiri. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan bentuk penelitiannya adalah penelitian tindakan kelas. Penelitian ini dilakukan selama 3 siklus. Hasil dari penelitian ini adalah sebagai berikut: baseline pada indikator aktivitas fisik sebesar 24,64% ke siklus III 97,10%. Terdapat selisih sebesar 72,46%. Dengan demikian kenaikan aktifitas fisik dapat dikategorikan ”Tinggi”. Baseline pada indikator aktivitas mental sebesar 21,01% ke siklus III 96,36%. Terdapat selisih sebesar 75,35%. Dengan demikian kenaikan aktifitas mental dapat dikategorikan ”Tinggi”. Baseline pada indikator aktivitas emosional sebesar 23,92% ke siklus III 97,83%.Terdapat selisih sebesar 73,91%. Dengan demikian kenaikan aktivitas emosional dapat dikategorikan ”Tinggi”.

 

Kata Kunci : aktivitas, Metode Inkuiri, Ilmu Pengetahuan Alam

 

Abstract: The purpose of this study is to describe the increase in the activity of learners in the learning of Natural Sciences using inquiry methods. This study used a descriptive method of research is the form of action research. This research was conducted for 3 cycles. The results of this study are as follows: baseline physical activity indicator by 24.64% to 97.10% the third cycle. There is a difference of 72.46%. Thus the increase in physical activity can be categorized as "High". Baseline on indicators of mental activity by 21.01% to 96.36% the third cycle. There is a difference of 75.35%. Thus the increase in mental activity can be categorized as "High". Baseline on indicators of emotional activity of 23.92% to 97.83% .Terdapat third cycle difference of 73.91%. Thus the increase in emotional activity can be categorized as "High".


Keywords: activity, Methods of Inquiry, Natural Sciences


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8070

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats