MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SD

Istikomah F 34212106, Sukmawati ., Zainuddin .

Abstract


Abstrak : Penelitian ini  bertujuan meningkatkan aktivitas belajar siswa pada pembelajaran matematika dengan bantuan model contextual teaching and learning di kelas IV SDN  02 Nanga Dangkan Kabupaten Kapuas Hulu. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif. Perencanaan pembelajaraan matematika pada siklus 1 sebesar 73 menjadi 77 pada siklus 2, menjadi 78 pada siklus 3. Penilaian kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran untuk siklus1 nilai 125 menjadi  127  pada siklus 2, dan menjadi 135 pada siklus 3. Tentang aktivitas siswa dalam pembelajaran dapat dijelaskan sebagai berikut. Aktivitas fisik siklus 1 skor 60%, siklus 2 meningkat 78,89%, siklus 3 menjadi 88,89%. Aktivitas mental siklus 1 skor 47,78% siklus 2 meningkat 70%, pada siklus 3 menjadi 78,89%. Aktivitas emosional siklus 1 skor 75,56%, siklus 2 meningkat 86,67%, pada siklus 3 menjadi 93,33%.

 

Kata Kunci : Model contextual teaching and learning, aktivitas,   matematika

Abstract: This study aims to improve students' learning activities in mathematics learning with the help of contextual teaching and learning models in class IV SDN 02 Nanga Dangkan Kapuas Hulu. The method used is descriptive. Planning of learning mathematics in the first cycle was 73 to 77 in cycle 2, to 78 in cycle 3. Assessment of the ability of teachers in implementing the learning to siklus1 values 125 to 127 in cycle 2, and to 135 in cycle 3. On the students in learning activities can be explained as follows. Physical activity cycle 1 score of 60%, increased by 78.89% 2 cycle, cycle 3 to 88.89%. Mental activity score of 47.78% cycle 1 cycle 2 increased 70%, in cycle 3 to 78.89%. Emotional activity score of 75.56% cycle 1, cycle 2 increased 86.67%, in cycle 3 to 93.33%.


Keywords: Model contextual teaching and learning, activity,   mathematics


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8068

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats