HUBUNGAN KOMPETENSI PEDAGOGIK DAN KOMPETENSI SOSIAL GURU DENGANHASIL BELAJAR EKONOMI SISWA SMAN NGABANG

Elianawati F.10212025, Junaidi H. Matsum, Yohanes Bahari

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan kompetensi pedagogik dan kompetensi sosialguru mata pelajaran ekonomi dengan hasil belajar ekonomi siswa kelas X baik parsial maupun simultan. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif dengan bentuk penelitian korelasional. Sampel penelitian ini adalah 96 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik komunikasi tidak langsung dan teknik studi dokumenter, sedangkan alat pengumpul datanya adalah angket dan lembar catatan. Berdasarkan hasil perhitungan secara statistik korelasi parsial antara kompetensi pedagogik dengan hasil belajar ekonomi sebesar 0,832 lebih besar dibandingkan nilai kritik korelasi yaitu 0,207, uji thitung lebih besar dari ttabel (14,458 > 1,984). Korelasi parsial antara kompetensi sosial dengan hasil belajar ekonomi sebesar 0,352 lebih besar dibandingkan nilai kritik korelasi yaitu 0,207, thitung lebih besar dari ttabel (3,627 > 1,984). Korelasi simultan sebesar 0,980 lebih besar dibandingkan nilai kritik korelasi yaitu korelasi 0,207 dan Fhitung (Fh) lebih besar dari Ftabel (1145,821 > 3,30).

Kata Kunci: Kompetensi Pedagogik, Sosial, Hasil Belajar

Abstract : This research aims to determine the relationship pedagogical competence and social competence of teachers of economic subjects with economics student learning outcomes class X either partially or simultaneously. This study used a descriptive research method to form a correlational study. The sample was 96 students. The data collection technique used is a technique indirect communication and techniques of documentary studies, while data collection tool was a questionnaire and record sheet.Based on the results of statistical calculation of partial correlation between pedagogicwith the results of the economic study of 0.832greater than the value of the correlation is 0.207 criticism,t-test count is greater than t-table (14,458> 1.984).The partial correlation among social competence withthe results of the economic study of 0.352greater than the value of the correlation is 0.207 criticism,t-count is greater than t-table (3.627> 1.984).

Simultaneous correlation of 0.980 is greater than the value of the correlation criticismthe correlation of 0.207 and F-count is greater than the F-table (1145.821> 3.30).

Key Words: Pedagogical Competence, Social, Learning Outcomes


Full Text:

XML


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i9.7014

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats