TEACHING READING COMPREHENSION ON DESCRIPTIVE TEXT BY USING GROUP WORK STRATEGY

Iko Julianus, Rismaya Marbun, Luwandi Suhartono

Abstract


Abstrak: Penelitian ini difokuskan pada pengajaran pemahaman membaca teks deskriptif dengan menggunakan strategi kerja berkelompok. Tujuan-tujuan research ini adalah untuk menemukan benar atau tidaknya pengajaran pemahaman membaca teks deskriptif dengan menggunakan strategi kerja berkelompok bisa meningkatkan pemahaman membaca teks deskriptif dengan signifikan pada kelas sebelas di SMA Negeri 1 Senakin dalam tahun akademik 2012/2013 dan juga untuk menemukan keefektifannya. Metode penelitian ini adalah penelitian bersifat percobaan dengan satu kelompok desain pretest dan posttest. Contohnya adalah kelas “XI A” dari 4 kelas yang tersedia di sekolah tersebut. Data yang diperoleh dari menggunakan tes objektif dan dianalisa oleh t-test dan rumus mengukur keefektifan.

Kata kunci: Pemahaman, Membaca, Group Work, Teks Deskriptif

Abstract: This research focused on teaching reading comprehension on descriptive text by using Group Work strategy. The research purposes are to find out whether or not teaching reading comprehension on descriptive text by using Group Work strategy can significantly increases reading comprehension on descriptive text of the eleventh grade students of SMA Negeri 1 Senakin in Academic Year 2012/2013 and to find out its effect size. The research method is a pre experimental research with one group of pretest and posttest design. The sample is class “XI A” out of 4 classes available in the school. The data were collected by an objective test and analyzed by t-test and effect size formula.

Key words: Reading, Comprehension, Group Work, Descriptive Text

 


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i9.7008

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats