PENINGKATAN KEMAMPUAN KOGNITIF DALAM MENGKLASIFIKASI ALAT PERMAINAN BERWARNA PRIMER MELALUI MEDIA FLIP CHART

Ekawati (F54209006), Muhamad Ali, Halida .

Abstract


This research is motivated low cognitive abilities of children in the states, differentiate, and show toys that have color primer.Dari 20 children only 5 children who may be able dipersentasekan activity by 25% of children who can pembelajaran.  This research is a form of action research with descriptive  method. Subjects were teachers 1 person and children who are 20 children. Based on the research results obtained after the analysis of the data held that: 1) the child's cognitive ability in classifying primary-colored game tool through the flip chart media increased by 80%. 2) Planning learning that teachers in improving the cognitive abilities of children can be categorized baik.3) Implementation of activities that teachers do in improving the cognitive abilities of children categorized as either sekali.4) Through the use of a flip chart media can improve cognitive abilities in classifying primary colored plaything between another child may mention, distinguish, show a toy that has color primer. The goal is   to implement learning, especially in improving the cognitive abilities through the medium of the flip chart, the teacher can design approach in order to motivate children to learn memory skills children can develop as it should.

Keywords: Cognitive,Flip Chart

Abstrak: Penelitian ini dilatarbelakangi rendahnya kemampuan kognitif anak dalam menyebutkan,membedakan,dan menunjukkan mainan yang memiliki warna primer.Dari 20 anak hanya 5 anak saja yang dapat melakukan kegiatan dapat dipersentasekan sebesar 25% anak yang dapat melakukan kegiatan pembelajaran.Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan metode deskriptif. Subjek penelitian adalah guru 1 orang dan anak yang berjumlah 20 anak. Berdasarkan hasil penelitian yang  di peroleh setelah diadakan analisis data bahwa:1) Kemampuan kognitif anak dalam mengklasifikasi alat permainan berwarna primer melalui media flip chart  meningkat sebesar 80%. 2) Perencanaan pembelajaran yang dilakukan guru dalam peningkatan kemampuan kognitif anak dapat dikategorikan baik.3) Pelaksanaan kegiatan yang dilakukan guru dalam peningkatan kemampuan kognitif anak dikategorikan baik sekali.4) Melalui penggunaan  media flip chart dapat meningkatkan kemampuan kognitif dalam mengklasifikasi alat permainan berwarna primer antara lain anak dapat menyebutkan, membedakan,menunjukkan mainan yang memiliki warna primer.Tujuannya untuk melaksanakan pembelajaran khususnya dalam meningkatkan kemampuan kognitif melalui media flip chart, guru dapat merancang pendekatan dalam memotivasi anak dalam belajar agar kemampuan daya ingat anak dapat berkembang sebagai mana mestinya.

Kata Kunci :  Kognitif, Flip Chart


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i9.6450

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats