PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI METODE INQUIRI DALAM PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM

Juli F34210325, Marmawi R, Kaswari .

Abstract


Abstract : This study aimed to describe the presence or absence of an increase in motivation and learning outcomes of students in the Natural Sciences lessons in fourth grade Pengayang State 14 . The method used in this research is descriptive method . This research is a form of classroom action research , the procedures used include ( 1 ) planning , ( 2 ) implementation , ( 3 ) Observation and ( 4 ) Reflection . The results showed improvement in terms of motivation and student learning outcomes . motivation of students in the learning process in the first cycle with an average value of 66.45 % and the second cycle increased to 86.71 % . And student learning outcomes in the first cycle the average value obtained was 54.43 with mastery learning students by 34.55 % , and the second cycle the average value of student learning outcomes increased to 80.66 % with a passing grade of 91 , 38 % . Conclusion The use of the inquiry method in the process of science learning can improve student motivation and learning outcomes , motiasi both internal and external motivation and improve student learning outcomes . suggestions are: ( 1 ) In the learning process the teacher should be able to determine the appropriate method , ( 2 ) Teachers should be more frequent train students with a variety of learning methods .

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan  tentang ada tidaknya peningkatan motivasi dan hasil belajar siswa dalam pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas IV SD Negeri 14 Pengayang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Bentuk  peneltian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas, prosedur yang di gunakan meliputi (1) perencanaan, (2) pelaksanaan,(3) Pengamatan dan (4) Refleksi. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan dari segi motivasi  dan hasil belajar siswa. motivasi siswa dalam proses pembelajaran pada siklus I dengan nilai rata-rata sebesar 66,45%  dan pada siklus II meningkat menjadi 86,71%. Dan hasil belajar siswa pada siklus I nilai rata-rata yang diperoleh sebesar 54,43 dengan ketuntasan belajar siswa sebesar 34,55%, dan pada siklus II nilai rata-rata hasil belajar siswa meningkat menjadi 80,66% dengan ketuntasan belajar sebesar 91,38%. Kesimpulan penggunaan metode inquiri dalam proses pembelajaran IPA dapat meningkatkan motivasi dan hasil belajar  siswa, baik  motivasi internal maupun motiasi eksternal dan mampu meningkatkan hasil belajar siswa. saran yaitu: (1) Dalam proses pembelajaran guru hendaknya dapat menentukan metode yang tepat,(2) Guru hendaknya lebih sering melatih siswa dengan berbagai metode pembelajaran.

Kata Kunci: Motivasi Belajar, Hasil belajar siswa dan Metode Inquiri.


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i6.6076

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats