PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA KARTU BILANGAN PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS IV

M Syafar Usman, Endang Uliyanti, Syamsiati .

Abstract


Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah “Untuk menganalisis penggunaan media kartu bilangan pada pelaksanaan pembelajaran bilangan romawi untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 24 Mempawah Hilir. Metode yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan media kartu bilangan atau alat peraga. Alat peraga adalah untuk menurunkan keabstrakan dari konsep, agar siswa mampu menangkap arti sebenarnya dari konsep tersebut. Bentuk penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Teknik dan alat pengumpulan data dalam penelitian ini adalah teknik observasi langsung dan lembar observasi langsung. Hasil pada penelitian ini dengan penggunaan media kartu bilangan dalam pembelajaran matematika dapat meningkatan hasil belajar siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 24 Mempawah Hilir. Pada siklus I nilai ketuntasan siswa mencapai 13 orang siswa atau 81,25% dan pada siklus II mengalami peningkatan yaitu siswa yang mencapai nilai KKM sebanyak 15 orang siswa atau 93,75%. peningkatan dari siklus I ke siklus II yaitu sebesar 12,5%.

Kata kunci : Hasil belajar, Kartu Bilangan, Pembelajaran matematika.

Abstract: The purpose of this study is “to analyze the use of a media card numbers on the implementation of the roman numeral learning to improve student learning outcomes Elementary School fourth grade 24 downstream Mempawah. The method used in this study using a media card numbers or props. Props is to lower the abstractness of the concepts, so that students are able to capture the true meaning of the concept. This research forms a Classroom Action Research (CAR). Techniques and tools of data collection in this study is the technique of direct observation and direct observation sheet. The results in this study with the use of a media card numbers in mathematics learning can improve student learning outcomes Elementary School fourth grade 24 downstream Mempawah. In the first cycle of students achieving mastery value 13 students or 81.25 % and the second cycle increased ie students who reached the KKM many as 15 students or 93.75 %. Improvement from the first cycle to the second cycle is equal to 12.5 %.

Keywords: learning outcomes , Card Numbers , Learning mathematics .


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i6.5919

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats