PENERAPAN KETERAMPILAN GURU MENGADAKAN VARIASI PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV

Meci Uniarsi, Budiman Tampubolon, Nursyamsiar Tirtowati

Abstract


Abstrak: Masalah dalam penelitian ini adalah “Apakah terdapat pengaruh penerapan keterampilan guru mengadakan variasi pada pembelajaran matematika terhadap hasil belajar siswa kelas IV SDN 17 Pontianak Kota ?”. Metode penelitian yang digunakan adalah eksperimen semu dengan rancangan penelitian yang digunakan adalah Non Equivalent Control Group Design. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas IVA (kelas eksperimen) berjumlah 31 orang dan siswa kelas IVC (kelas kontrol) yang berjumlah 30 orang. Hasil analisis data diperoleh rata-rata post-test kelas eksperimen adalah 79,83 dan rata-rata post-test kelas kontrol adalah 66,76. Disimpulkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar siswa yang menerapkan keterampilan mengadakan variasi (kelas eksperimen) dengan yang tidak sepenuhnya menerapkan keterampilan mengadakan variasi (kelas kontrol). Dari hasil perhitung effect size (ES) diperoleh ES sebesar 0,78 (kriteria sedang). Hal ini berarti penerapan keterampilan guru mengadakan variasi pada pembelajaran matematika memberikan pengaruh yang sedang terhadap hasil belajar siswa kelas IV SDN 17 Pontianak Kota.

Kata kunci: Keterampilan Guru Mengadakan Variasi, Hasil Belajar

Abstract: The problem in this study is "What are the effect of the application of skills teacher held variation on math learning on learning outcomes of the fourth grade students of SDN 17 Pontianak city?". The method used is the quasi-experiment research design used is Non- Equivalent Control Group Design . The sample of this research is class IVA ( experimental class ) amounted to 31 people and IVC grade students ( grade control ) , amounting to 30 people . The results of the analysis of data obtained by the average post-test experimental class was 79.83 and the average post-test control class is 66.76 . Concluded that there are differences in student learning outcomes which apply skills hold variation ( experimental class ) with skills that do not fully implement the holding of variation ( control class ) . From the results perhitung effect size ( ES ) ES obtained was 0.78 ( moderate criterion ) . This means that the application of the skills of teachers held a variation on the math learning effect being on learning outcomes Elementary School fourth graders country 17 Pontianak City.

Keywords : skills of teachers held a variation, learning outcomes.


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i6.5873

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats