PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR MATEMATIKA MENGGUNAKAN METODE DEMONSTRASI DI KELAS II SDN 12 BEMBAN PENGERSIT

Timan F 34210318, Marmawi R, Kaswari .

Abstract


Abstract: The execution of this study because the background by the low activity of learning and student learning outcomes in math class II in SDN 12 Bemban Pengersit Pinoh District of Southern District Melawi.Tujuan this study was to describe the increase in the activity of learning mathematics using demonstration method . The method used in this research is descriptive method . Study is a form of action research . The results showed that an increase in terms of activity and student learning outcomes . Activities of students in the learning process in the first cycle with an average value of 53.84 % and the second cycle increased to 73.70 % . While the learning outcomes of students in the first cycle the average value obtained was 59.23 with mastery learning students by 30.75 % , and the second cycle the average value of student learning outcomes increased to 78.84 with a passing grade of 92.28 % . Conclusion Demonstration method can improve student learning activities , be it physical activity , mental and emotional activity . suggestions : ( 1 ) In the learning process should require teacher preparation and to determine the appropriate method that awards the process and satisfactory results in learning , ( 2 ) Teachers should train students more frequently

Abstrak: Dilakukanya penelitian ini karena dilatar belakangi oleh rendahnya aktivitas belajar dan hasil belajar siswa pada pelajaran matematika di kelas II SDN 12 Bemban Pengersit Kecamatan Pinoh Selatan Kabupaten Melawi.Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan peningkatan aktivitas belajar matematika menggunakan metode demonstrasi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Bentuk penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terjadi peningkatan dari segi aktifitas dan hasil belajar siswa. Aktifitas siswa dalam proses pembelajaran pada siklus I dengan nilai rata-rata sebesar 53,84% dan pada siklus II meningkat menjadi 73,70%. Sedangkan hasil belajar siswa pada siklus I nilai rata-rata yang diperoleh sebesar 59,23 dengan ketuntasan belajar siswa sebesar 30,75%, dan pada siklus II nilai rata-rata hasil belajar siswa meningkat menjadi 78,84 dengan ketuntasan belajar sebesar 92,28%. Kesimpulan metode Demonstrasi dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa, baik itu aktivitas fisik, mental maupun aktivitas emosional. saran: (1) Dalam proses pembelajaran guru hendaknya memerlukan persiapan yang matang dan dapat menentukan metode yang tepat sehingga memeproleh proses dan hasil yang memuaskan dalam pembelajaran, (2) Guru hendaknya lebih sering melatih siswa

Kata Kunci: Metode Demonstrasi, Aktivitas belajar siswa dan Hasil belajar


Full Text:

PDF PDF () PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i5.5563

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats