PERAN GURU DALAM MENGEMBANGKAN KECERDASAN SPIRITUAL PADA ANAK USIA 5 6 TAHUN DI TK

Sabatini ., Masluyah ., Sri Lestari

Abstract


This study aimed to determine the role of teachers in developing spiritual intelligence of children aged 5-6 years in kindergarten Islamiyah Pontianak. The method used in this research is descriptive method because the author describes in a factual and objective regarding the teacher's role in developing spiritual intelligence of children aged 5-6 years in kindergarten Islamiyah based on reality on the ground. The approach taken is a qualitative approach to get the data more deeply, so that credible and meaningful research objectives can be achieved. Site TK Islamiyah research is the study of Pontianak by the time April 29, 2013 to May 18, 2013. The conclusion of this study that teachers planning to develop a child's spiritual intelligence teach children to say hello, mutual respect, introducing kids about religion, introducing the prophet. Implementation of the teachers in developing spiritual intelligence is optimal child with the teacher is instilling spiritual values ??since the kids came up to come home from school.

Keywords: The Role of Teacher, Spiritual Intelligence, TK Islamiyah

Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran guru dalam mengembangkan kecerdasan spiritual anak usia 5 6 tahun di TK Islamiyah Pontianak.Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif karena penulis menggambarkan secara faktual dan obyektif mengenai peran guru dalam mengembangkan kecerdasan spiritual anak usia 5-6 tahun di TK Islamiyah berdasarkan kenyataan di lapangan. Pendekatan yang dilakukan adalah pendekatan kualitatif untuk mendapatkan data lebih mendalam, kredibel dan bermakna sehingga tujuan penelitian dapat dicapai. Lokasi penelitian adalah TK Islamiyah Pontianak dengan waktu penelitian dari tanggal 29 April 2013 hingga 18 Mei 2013. Kesimpulan dalam penelitian ini perencanaan yang dilakukan guru untuk mengembangkan kecerdasan spiritual anak berupa mengajarkan anak mengucapkan salam,saling menghormati,mengenalkan anak tentang agamanya, mengenalkan mengenai nabinya. Pelaksanaan yang dilakukan guru dalam mengembangkan kecerdasan spiritual anak sudah optimal dengan guru sudah menanamkan nilai-nilai spiritual semenjak anak datang hingga pulang dari sekolah.

Kata Kunci : Peran Guru, Kecerdasan Spiritual, TK Islamiyah


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i6.2400

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats