MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PEMBELAJARAN PECAHAN DENGAN DEMONSTRASI KELAS III SDN 31 PONTIANAK BARAT

Utin Nurharmiyati, K. Y Margiati, Zahara .

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran matematika khususnya tentang pecahan dengan menerapkan metode demonstrasi. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Bentuk penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas. Pembelajaran dengan menggunakan metode demonstrasi pada mata pelajaran matematika dapat meningkatkan hasil belajar siswa Kelas III SDN 31 Pontianak Barat, ini terlihat pada rata-rata hasil belajar siswa pada siklus I melalui metode demonstrasi adalah sebesar 65,83 (83,33%) siswa yang tuntas dan (16,67%) siswa yang tidak tuntas. Rata-rata hasil belajar siswa pada siklus II mengalami peningkatan lagi menjadi sebesar 80,28 (94,44%) siswa yang tuntas dan (5,56%) siswa yang belum tuntas. Hal tersebut berarti dengan menggunakan metode demonstrasi pada mata pelajaran matematika di Kelas III SDN 31 Pontianak Barat dapat meningkatkan hasil belajar siswa.

Kata Kunci: Meningkatkan, Hasil Belajar Siswa, Pecahan, Demonstrasi.

Abstract: This research aims to increasing the study result of students on Math Learn especially about fraction with applaying demonstration metodh. The Metodh that used was a description metodh. The form that used was a classroom action research. Learning with utilize demonstration metodh on math learn able increasing the study result of students on Third Grade of Elementary School 31 in West Pontianak, it show on the average of study result on the first cycle with demontration metodh was 65,83 (83,33%) a mount of students who can complete and (16,67%) the students who can not complete. The average of study result of students on the second cycle have increasing again to be was 80,28 (94,44%) the students who can complete and (5,56%) the students who can not complete. It means with utilize demontrasion metodh on math learn on Third Grade of Elementary School 31 in West Pontianak can increasing the study result of students.

Keywords: Increasing, Study Result of Students, Fraction, Demonstration.


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1611

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats