PENINGKATAN AKTIFITAS SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN INTERAKTIF PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM DI KELAS IV SDN 15 NANGA PINOH KABUPATEN MELAWI

Hadijah F34210275, Deden Ramdani, Edy Tandililing

Abstract


Abstract : Improved Student Activities Interactive Learning Model Using On Effect Of Style In Motion Objects Lesson In Class IV IPA SDN 15 Nanga Pinoh, Melawi District. The method used is to perform the act of learning through interactive methods. This study used a qualitative approach to the design of the implementation of the class action. In this study involved pelaksanaaan peers as the mother Sa'diah observer. In particular, the purpose of this study is 1. To determine students' prior use interactive model, 2. To determine student learning outcomes after using the interactive model, 3. To determine the improvement of student learning outcomes before and after use interactive model. The results obtained in the first cycle average initial test (pre-test) 43.2 and the average post-test 53.5 so increased 10.3 average. The results obtained in the second cycle the average pre-test 51 and the average post-test 66.5 obtained an average increase of 19, mastery learning outcomes on the second cycle increased by 34% from the mastery obtained at pre-test 60% to 94 %. Based on the findings and conclusions above can be expressed several suggestions: 1. Before the start of interactive learning, students were given an explanation about the first stages of an interactive model, 2. Teachers give guidance to students who are not yet complete.

Abstrak : Peningkatan Aktivitas Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Interaktif Tentang Pengaruh Gaya Terhadap Gerak Benda Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas IV SDN 15 Nanga Pinoh, Kabupaten Melawi. Metode yang digunakan adalah dengan melakukan tindakan pembelajaran melalui metode interaktif. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan pelaksanaan tindakan kelas. Dalam pelaksanaaan penelitian ini dilibatkan teman sejawat sebagai observer yaitu ibu Sadiah. Secara khusus tujuan penelitian ini adalah 1. Untuk mengetahui hasil belajar siswa sebelum menggunakan model interaktif, 2. Untuk mengetahui hasil belajar siswa sesudah menggunakan model interaktif, 3. Untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa sebelum dan sesudah digunakan model interaktif. Hasil penelitian pada siklus I diperoleh rata-rata tes awal (pre test) 43,2 dan rata-rata post test 53,5 jadi peningkatan rata-rata 10,3. Hasil penelitian pada siklus II diperoleh rata-rata pre test 51 dan rata-rata post test 66,5 diperoleh peningkatan rata-rata 19, ketuntasan hasil belajar pada siklus II mengalami peningkatan sebesar 34 % dari ketuntasan yang diperoleh waktu pre test 60 % menjadi 94%. Berdasarkan temuan dan kesimpulan penelitian di atas dapat dikemukakan beberapa saran : 1. Sebelum pembelajaran interaktif dimulai, siswa diberikan penjelasan terlebih dahulu tentang tahapan-tahapan model interaktif, 2. Guru memberi bimbingan kepada siswa yang belum tuntas.

Kata Kunci : Meningkatkan, Hasil Belajar, Model Pembelajaran Interaktif


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1559

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats