PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN IPS MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR DI KELAS V SDN 11 SIMPANG DUA

Surya Negara, Abdussamad ., Sri Utami

Abstract


Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan aktivitas belajar siswa menggunakan media gambar pada pelajaran IPS.Metode Penelitian menggunakan metode deskriptif, dengan bentuk penelitian  Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang bersifat kolaboratif dengan teman sejawat dan siswa kelas V dalam tiga siklus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan guru merancang pembelajaran pada siklus I dengan rata-rata skor 2,00 (cukup), pada siklus II dengan rata-rata skor 2,57 (cukup), menjadi meningkat pada siklus III menjadi 3,57(baik). Kemampuan guru melaksanakan pembelajaran pada siklus I dengan rata-rata skor 2,00, pada silklus II dengan rata-rata skor 2,87, menjadi meningkat pada siklus II menjadi 3,87. Terjadi peningkatan aktivitas fisik dari siklus I sebesar 43,75%, siklus II sebesar 65,00% meningkat pada siklus III sebesar 82,50%. Aktivitas mental pada siklus I sebesar 46,88%, siklus II sebesar 63,75% pada siklus III menjadi 80,00%. Aktivitas emosional siklus I sebesar 40,00%, siklus II sebesar 41,00%, dan meningkat pada siklus III sebesar 70,00%. Dengan demikian telah terjadi peningkatan aktivitas siswa dari base line ke siklus III sebesar 52,08% pada pelajaran IPS dengan menggunakan media gambar, di kelas V Sekolah Dasar Negeri 11 Simpang Dua sebesar 33.96 %.

 

Kata Kunci : aktkvitas, belajar, IPS.

 

Abstract. This study aimed to describe the increase in student learning activities using media images on subjects IPS.Metode research using descriptive method, with the form of research Action Research (PTK) that is collaborative with colleagues and fifth grade students in three cycles. The results showed that the ability of teachers to design learning in the first cycle with an average score of 2.00 (reasonably), on the second cycle with an average score of 2.57 (enough), to be increased in the third cycle to 3.57 (good) , The ability of teachers to implement teaching in the first cycle with an average score of 2.00, on silklus II with an average score of 2.87, be increased in the second cycle to 3.87. An increase in physical activity of the first cycle of 43.75%, the second cycle of 65.00% increase in the third cycle of 82.50%. Mental activity in the first cycle of 46.88%, the second cycle of 63.75% in the third cycle into 80.00%. Emotional activity amounted to 40.00% the first cycle, the second cycle of 41.00%, and increased in the third cycle of 70.00%. Thus there has been an increase in the activity base line to cycle third 52,08% of students in social studies using media images, in class V State Elementary School 11 Simpang Dua amounted to 33.96%

 

Keywords: activity, learning, IPS.


Full Text:

Untitled


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.13051

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats