PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN METODE DISKUSI KECAMATAN NGABANG

Agustina Vera, Mastar Asran, Hery Kresnadi

Abstract


Abstrak : tujuan penelitian ini untuk mengetahui peningkatan prestasi siswa dalam pembelajaran IPA dikelas III Sekolah  Dasar Negeri 10 Ngabang. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Terdapat peningkatan hasil belajar pada murid. Pada siklus I kemampuan guru merencanakan pembelajaran dengan nilai rata-rata skor 2,7 dan pada siklus II meningkat yaitu nilai rata-rata skor 3,16 dan pada siklus ke II kemampuan guru melaksanakan pembelajaran dengan nilai rata-rata skor 3,28 terjadi peningkatan nilai rata-rata skor 3,40 dan  hasil belajar pada siklus I dengan skor 35 dan pada siklus II dengan skor nilai 74,37 dengan demikian dikategorikan cukup memuaskan. Metode yang digunakan adalah deskriptif, bentuk penelitian adalah kolaboratif. Subyek penelitian  adalah siswa  dikelas III Sekolah  Dasar Negeri 10 Ngabang.

 

Kata Kunci : Metode Diskusi, Pembelajaran IPA.

 

Abstract: The purpose of this study to determine the increase in student achievement in science learning in class III State Elementary School 10 Ngabang . The method used is descriptive method . There is an increase in student learning outcomes . In the first cycle teachers plan learning ability with the average value score of 2.7 and the second cycle increased value is the average score of 3,16 and the second cycle teachers' ability to carry out the study with an average value of 3.28 scores increased the average value score of 3.40 and the learning outcomes in the first cycle with a score of 35 and the second cycle by a score value of 74.37 thus considered quite satisfactory . The method used is descriptive , is a collaborative research form . Subjects were students of class III State Elementary School 10 Ngabang .

 

Keywords : Learning Outcomes, Discussion Method, Learning IPA.

 


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.12774

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats