PENINGKATAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN MEDIA NYATA DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM DI SEKOLAH DASAR

. Nikodemus, Hery Kresnadi, Siti Halidjah

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendiskripsikan peningkatan hasil belajar siswa dengan menggunakan media nyata dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas VI SDN No. 07 Merbang. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif. Data dianalisis dengan perhitungan rata-rata. Hasil penelitian siklus I dengan rata-rata 3,06% pada siklus II dengan nilai 3,46%, terjadi peningkatan 0,40% karena kekurangan pada siklus I sudah diperbaiki. Dari pelaksanaan pembelajaran siklus I 2,99 dan pada siklus II 3,43, ada peningkatan 0,44% karena pada pelaksanaan pembelajaran tujuan pembelajaran lebih terarah. Dari hasil belajar siswa diperoleh nilai rata-rata siklus I 65,0% dan pada siklus II 81,6% dengan peningkatan sebesar 16,6%. Dimana pada siklus II, guru ada perhatian secara khusus terhadap siswa yang kurang sehingga KKM juga meningkat dari 66,6% pada siklus I meningkat menjadi 100% pada siklus II.

 

Kata Kunci: Peningkatan Hasil Belajar Siswa, Media Nyata.

Abstract: The purpose of this research is to describe the improvement of students’ learning outcome by using real media in the Nature Science lesson to the sixth grade students of SDN No. 07 Merbang. The method is used is descriptive method. The data will analyzed by using mean score. The mean score of the study in cycle I is 3,06% and in cycle  II, the mean score is 3,46%, the improvement happened is 0,40% because the weaknesses in the cycle I are improved. From the result of the learning implementation in cycle I is 2,99 and in cycle II is 3,43, the improvement happened is 0,44% because in the learning implementation, the purpose of the learning more directionally. From the students’ learning outcome, the mean score in cycle I is 65%and the mean score in cycle II is 81,6% the improvement happened is 16,6%. Where, in cycle II, there is special attention from the researcher to the students who get the low score, so the srtandard of minimum completeness (KKM) also improve from 66,6% in cycle I and increase become 100% in cycle II.

Keywords: Improvement Student’ Learning Outcome, Real Media.


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.12727

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats