AN ANALYSIS ON ENGLISH SPEAKING ABILITY OF THE YOUNG LEARNERS THROUGH ROLE PLAY

. Erlinda, Rismaya Marbun, Zainal Arifin

Abstract


Abstract: The point of this research is to know English speaking ability of the young learners through role play. This research was conducted as a case study research to get the answer from the young learners. The answer is about young learner’s speaking ability through role play. The subjects of this research were six young learners from K-3 Joyful Kindergarten. The result shows young learners’ achieved mastery level in English speaking ability through role play and some young learners’ errors affecting their English speaking ability. Young learners acquired better result in first observation rather in second observation.  In first observation, young learners have less error in content aspect and fluency aspect. About the other aspects such as pronunciation aspect and body language aspect, they responded with less error in first observation and second observation. It also substantiate that role play technique helped young learners to improve their speaking skill. It indicated that role play technique be able to aid young learner’s speaking ability in fun teaching learning on K3 Darwin class in Joyful Kindergarten in academic year 2014/2015.

Key words: English speaking ability, young learners, role play, case study

 

Abstrak: Penelitian ini focus pada kemampuan pengucapan berbahasa Inggris pada anak –anak di Taman kanak –kanak melalui bermain peran. Penelitian ini menggunakan desain penelitian studi kasus untuk mendapatkan data dari anak- anak di taman kanak-kanak.  Hasil data tersebut adalah mengenai kemampuan pengucapan berbahasa Inggris melalui bermain peran. Peserta penelitian adalah enam anak-anak dari K-3 Joyful Kindergarten. Hasil dari penelitian ini adalah anak-anak dapat mencapai tingkat berkembang dengan baik dalam kemampuan pengucapan berbahasa Inggris melalui bermain peran dan beberapa anak –anak melakukan kesalahan dalam pengucapan berbahasa Inggris sehingga berpengaruh ke kemampuan berbahasa Ingggris mereka. Anak – anak mencapai hasil lebih baik di observasi pertama dibandingkan dengan hasil di observasi ke dua. Di dalam observasi pertama, anak-anak mencapai hasil yang tidak terdapat banyak kesalahan di dalam aspek kelancaran dan aspek konteks berbahasa inggris. Mereka juga merespon dengan kesalahan yang lebih sedikit di observasi pertama dan kedua ,Dalam aspek lain seperti aspek pengucapan dan aspek bahasa tubuh. Dapat diterima bahwa teknik bermain peran  dapat membantu untuk mengembangkan kemampuan berbahasa Inggris mereka. Hasil data yang didapat menunjukkan bahwa teknik bermain peran dapat berguna untuk membantu anak-anak belajar kemampuan berbahasa Inggris di kelas K3  Darwin di Joyful Kindergarten tahun akademik 2014/2015.

Kata kunci: Kemampuan berbahasa Inggris, bermain peran, studi kasus


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.12662

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats