PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN TEKA-TEKI SILANG BERBASIS APLIKASI PROPROFS BRAIN GAMES TERHADAP HASIL BELAJAR SEJARAH
Abstract
The primary goal of this study is to determine how using crossword learning materials based on the ProProfs Brain Games programme influences the learning outcomes of history. To collect experimental data for this investigation, a controlled group design with a pretest and posttest was employed. Students from the experimental class (XI IPS 3) and control class (XI IPS 1) at SMAS Panca Setya Sintang comprised the population used in this study. After receiving therapy, the experimental group's average learning outcomes were 75.24, while the control group's average was 65.90. After applying the T-test to the study, The null hypothesis (Ho) is rejected and the alternative hypothesis (Ha) is accepted based on the T-table value, which yielded a significant value of 0.033<0.05. These results show that learning media do, in fact, have an impact on students' academic performance.
Keywords: Hisorical Learning Oucomes, Crossword Puzzle, ProProfs Brain Games Application.
Abstrak
Tujuan utama penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh penggunaan perangkat pembelajaran teka-teki silang yang dibangun pada program ProProfs Brain Games terhadap hasil belajar sejarah.Untuk mengumpulkan data eksperimen penelitian ini digunakan desain kelompok terkontrol dengan pretest dan posttest. Populasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah siswa kelas eksperimen (XI IPS 3) dan kelas kontrol (XI IPS 1) di SMAS Panca Setya Sintang. Setelah diberikan perlakuan, rata-rata hasil belajar siswa kelompok eksperimen sebesar 75,24 dibandingkan kelompok kontrol sebesar 65,90. Penelitian uji T menghasilkan nilai signifikansi sebesar 0,033<0,05 dari nilai T tabel yang menunjukkan bahwa hipotesis nol (Ho) ditolak dan hipotesis alternatif (Ha) diterima. Hasil ini menunjukkan bahwa hasil belajar pendidikan dipengaruhi oleh media pembelajaran.
Kata Kunci: Hasil Belajar Sejarah, Teka-Teki Silang, Aplikasi ProProfs Brain Games.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agung, Leo. & S. Wahyuni. (2019). Perencanaan Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Anitah, S. (2012). Media Pembelajaran. Surakarta: Yuma Pustaka.
Arikunto, S. (2012). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT RINEKA CIPTA.
Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Basri, M. D. S. (2018). Media Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Dimyati. , & Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT RINEKA CIPTA.
Firmansyah, Haris. , & S. K. (2017). Desain Pembelajaran Sejarah Berbasis Character Building. Yogyakarta: Ombak.
Idrus. (2019). Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vol. 9, No. 2, 922. Retrived Oktober 5, 2022, from https://jurnal.iain-bone.ac.id/index.php/adara/article/view/427
Jihad, A. , & A. H. (2013a). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Jumaidi. (2014). Remediasi Miskonsepsi Menggunakan Two Stay Two Stray Berbantuan Teka-Teki Silang Tentang Getaran di SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kthatulistiwa (JPPK), Vol. 3, No. 6, 3. Retrieved Juli 23 2022, from https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/5828/5891
Nawawi, H. , & M. M. (2015). Penelitian Terapan. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Ratnawulan, Ellis. , & R. (2015). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: CV PUSTAKA SETIA.
Sahronih, Siti. A. Purwanto. , & S. S. (2020). The Effect of Use Interactive Learning Media Environment-based and Learning Motivation on Science Learning Outcomes. Retrieved November 30 2022, form https://ojs.unimal.ac.id/ijevs/article/view/2429
Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.
Sudjana, Nana. , & A. R. (2015). Media Pengajaran (Penggunaan dan Pembuatannya). Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sugiono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV ALFABETA.
Suryani, Nunuk. A. Setiawan. , dan A. P. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.
Yudha, R. P. (2018). Motivasi Berprestasi & Disiplin Peserta Didik. Pontianak: YUDHA ENGLISH GALLERY.
DOI: https://doi.org/10.26418/jvip.v16i2.73982
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Visi Ilmu Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
website: http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jvip
Jurnal Visi Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.