HABITUS KREATIVITAS GAMBAR ILUSTRASI MAHASISWA PGSD
Abstract
Abstract
The article's background is to dissect the results of the analysis of creativity habitus from drawing illustrations through appropriate theories or concepts. The purpose of writing is to describe the study's results using a grounded theory approach. The type of research used is qualitative research. Data collection techniques were obtained from observation, interviews, and document review. Important features of the grounded theory approach are: a) using theory as an explanation of a phenomenon in the practice of making illustrative images in online learning; b) research questions are directed to explore problems; c) data analysis is carried out in stages through the stages of consulting the concept and design of the work; d) data collection; e) data analysis supported by theoretical reinforcement. The study results show that the habitus process of creativity in making illustration images can be dissected with relevant theories or concepts so that an understanding of work practices in art education for elementary school children is obtained.
Keywords: habitus, creativity, illustration image
Abstrak
Latar belakang penulisan artikel adalah membedah hasil analisis habitus kreativitas dari proses menggambar ilustrasi melalui teori atau konsep yang sesuai. Tujuan penulisan adalah menguraikan hasil kajian dengan pendekatan grounded theory. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif. Teknik pengumpulan data diperoleh dari proses observasi, wawancara, dan telaah dokumen. Ciri-ciri penting pada pendekatan grounded theory yaitu: a) menggunakan teori sebagai penjelasan tentang suatu fenomena praktik membuat gambar ilustrasi pada pembelajaran daring; b) pertanyaan penelitian diarahkan untuk mengeksplorasi permasalahan; c) analisis data dilakukan secara bertahap melalui tahapan konsultasi konsep dan desain karya; d) pengumpulan data; e) analisis data yang didukung dengan penguatan teoretis. Hasil kajian menunjukkan bahwa proses habitus kreativitas dalam pembuatan gambar ilustrasi dapat dibedah dengan teori-teori atau konsep-konsep yang relevan, sehingga didapati pemahaman praktik berkarya dalam pendidikan seni bagi anak sekolah dasar.
Kata Kunci: habitus, kreativitas, gambar ilustrasi.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, R. J. & M. (2021). Habitus, Modal, dan Arena dalam Cerbung Salindri Kenya Kebak Wewadi Karya Pakne Puri Tinjauan Bourdieu. Sutasoma, 9 (1), 100–115. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/sutasoma.v9i1.47060
Adibah, I. Z. (2018). Metodologi grounded theory. Jurnal Inspirasi, 2(2), 147–166.
Ayu, I. G., & Budiasih, N. (2013). Metode Grounded Theory Dalam Riset Kualitatif. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Bisnis, 9(1), 19–27.
Biarezky, M. M. & B. B. (2015). Berbagi Pengetahuan tentang Seni Rupa Indonesia (B. B. B. Mia Maria, Yohanes Daris Adi Brata (ed.)). Jakarta Biennale.
Daryanti, Desyandri, Y. F. (2019). Peran Media dalam Pembelajaran Seni Budaya dan Keterampilan di Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 1 (3), 215–221. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i3.46
Dian Mustia Mawarni & Indra Novianto Adibayu Pamungkas. (2020). Analisis Customer Path 5A pada Instagram TCASH. E-Proceeding of Management, 6 (1), 274–282.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Fajrie, N., Murtono, Rohidi, T. R., Syakir, & Syarif, I. (2020). Arts-based Learning Model with Clay to Instill Aesthetic Sensitivity of Visual Impairment Children. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(8), 515–522.
Ginting, H. S. P. H. (2019). Novel Sang Pemimpi Karya Andrea Hirata: Analisis Habitus dan Modal dalam Arena Pendidikan menurut Perspektif Pierre Bourdieu. Jurnal Ilmiah Kebudayaan SINTESIS, 13 (1), 47–52. https://doi.org/https://doi.org/10.24071/sin.v13i1.1910
Halawa, W. E. S., Triyanto, R., Budiwiwaramulja, D., & Azis, A. C. K. (2020). Analisis Gambar Ilustrasi Hombo Batu Nias Gunungsitoli. Gorga : Jurnal Seni Rupa, 9(1), 193. https://doi.org/10.24114/gr.v9i1.18793
Husnu, U. (2020). Analisis Kreativitas Kegiatan Menggambar pada Anak Usia Dini. JM2PI: Jurnal Mediakarya Mahasiswa Pendidik, 1 (2), 383–401. https://doi.org/10.33853/jm2pi.v1i2.123
Martadi, R. N. dan. (2018). flat . Kata Kunci: Ilustrasi Bodilpunk, Analisis, Kualitatif. 68–73.
Mayar, L. M. & F. (2020). Pelaksanaan Kegiatan Finger Painting dalam Mengembangkan Kreativitas Seni Anak di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4 (2), 1018–1025. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v4i2.564
Moleong, J. L. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (38th ed.). PT. Remaja Rosdakarya.
Probosiwi & Koko Gusnanda. (2020). Visual Aesthetic of Elemantary School Students’ “Batik" Design. PrimaryEdu - Journal of Primary Education, 4 (2), 146–159. https://doi.org/10.22460/pej.v4i2.1743
Probosiwi, P., & Gusnanda, K. (2020). Visual Aesthetics of Elementary School Students’ “Batik” Design. PrimaryEdu - Journal of Primary Education, 4(2), 146. https://doi.org/10.22460/pej.v4i2.1743
Ratih, E. K., & Yanuartuti, S. (2020). Kreativitas Tri Broto Wibisono sebagai Seniman Tari Jawa Timur. Gondang: Jurnal Seni Dan Budaya, 4(2), 173. https://doi.org/10.24114/gondang.v4i2.19745
Sandi, N. V. (2021). Analisis Belajar Seni Rupa pada Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid-19. Dialektika, 11 (1), 613–624. https://journal.peradaban.ac.id/index.php/jdpgsd/article/view/678
Sarosa, S. (2017). Penelitian Kualitatif: Dasar-Dasar (B. Sarwiji (ed.); Kedua). Indeks.
Savitri, F. A., & Setiawan, D. (2018). Pengembangan Buku Menggambar Ilustrasi. Jurnal Kreatif : Jurnal Kependidikan Dasar, 9(1), 58–63.
Soetopo, S. (2015). Pembelajaran Seni Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 2(1), 25–32. https://doi.org/https://doi.org/10.36706/jisd.v2i1.8622
Sofyan Salam, Sukarman, Hasnawati, M. M. (2020). Pengetahuan Dasar Seni Rupa (1st ed.). Badan Penerbit UNM.
Sunarto. (2018). Pengembangan Kreativitas-Inovatif dalam Pendidikan Seni melalui Pembelajaran Mukidi. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8 (2), 107–113. https://doi.org/https://doi.org/10.24176/re.v8i2.2348
Suyadi, N. H. &. (2020). Pengembangan Kreativitas dan Konsep Diri Aanak Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3 (2), 162–169. https://doi.org/https://doi.org/10.26618/jrpd.v3i2.3984
Ulfah, T., & Budiwiwaramulja, D. (2019). Analisis Karya Gambar Ilustrasi Teknik Arsir Siswa Kelas Viii Di Smp Swasta Tunas Karya Batang Kuis. Gorga : Jurnal Seni Rupa, 8(1), 279. https://doi.org/10.24114/gr.v8i1.13642
Ummah;, N. W., & Widodo, H. (2022). No Title. Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Sastra Dan Budaya (SEBAYA) Ke-2 Tahun 2022, 163–171.
Uswatun Hasanah & Dian Eka Priyantoro. (2019). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini melalui Origami. Elementary, 5 (1), 61–72. https://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/elementary/article/view/1340
Zakaria, Z. (2019). The Effect of Art-Based Learning to Improve Teaching Effectiveness in Pre-Service Teachers. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(3), 531–545. https://www.researchgate.net/publication/335845583_The_Effect_of_Art-Based_Learning_to_Improve_Teaching_Effectiveness_in_Pre-Service_Teachers
DOI: https://doi.org/10.26418/jvip.v16i2.59825
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Jurnal Visi Ilmu Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
website: http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jvip
Jurnal Visi Ilmu Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.