PEMBERIAN REWARD TERHADAP MINAT DAN HASIL BELAJAR IPS KELAS IX SMPN 2 SUMBERGEMPOL

Erika Ainun Safitri, Anggoro Putranto

Abstract


The research conducted aims: (1) Determine the effect of giving rewards on the interest in learning social studies class IX SMPN 2 Sumbergempol. (2) Knowing the effect of giving rewards on the learning outcomes of social studies class IX SMPN 2 Sumbergempol. The research method is quasi experiment design with a quantitative approach. Pada penelitian populasi berupa siswa kelas IX SMPN 2 Sumbergempol. Data were collected by questionnaires and posttests conducted in experimental and control classes. Data analysis using the SPSS 25 application is in the form of prerequisite tests in the form of normality and homogeneity tests, while hypothesis tests are in the form of t-tests. Results obtained from the study: (1) There is a significant influence on the interest in learning social studies class IX SMPN 2 Sumbergempol. This is seen in Sig. 0.045 < 0.05. Giving rewards has a significant influence on interest in learning. (2) There is a significant influence on the provision of rewards on the learning outcomes of social studies class IX SMPN 2 Sumbergempol. This is seen in Sig. 0.000 < 0.05. Rewarding has a significant effect on learning outcomes.  


Keywords


Learning Outcomes; Learning Interest; Reward

Full Text:

PDF

References


Abduloh, Suntoko, Tedi Purbangkara, and Ade Abikusna. 2022. Peningkatan Dan Pengembangan Prestasi Belajar Peserta Didik. Cetakan 1. edited by Yogi and Widi. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Ayuningtyas, Diana. 2019. “Pengaruh Pemberian Reward Dan Punishment Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Se-Gugus Wr Supratman.” Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 8(16):610–22.

Elviana, Lidya, Gustia Sainanda, and Merika Setiawati. 2022. “Hubungan Pemberian Apresiasi Terhadap Minat Belajar Ips Siswa Kelas Vii Di Smp Negeri 1 X Koto Diatas.” Jurnal Eduscience 9(2). doi: 10.36987/jes.v9i2.3038.

Fadlilah, Itsnaini, and Alik Musfidal Laili. 2019. “Pengaruh Reward Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas IV Di SDN 1 Karangan.” Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara 5(1). doi: 10.29407/jpdn.v5i1.13219.

Friskilia, Octheria, and Hendri Winata. 2018. “Regulasi Diri (Pengaturan Diri) Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan.” Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 3(1). doi: 10.17509/jpm.v3i1.9454.

Gultom, Ervina, Regina Sipayung, and Darinda Sofia Tanjung. 2020. “Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD Negeri 097350 Parbutaran.” JS (Jurnal Sekolah) 4(4). doi: 10.24114/js.v4i4.20608.

Hia, Rahmarani Akmal dan Eryanti Lisma. 2022. “Hubungan Pemberian Reward Dengan Minat Belajar Siswa Di MTs Darul Ilmi Kelas VIII Tahun Ajaran 2021/2022.” JIP: Jurnal Inovasi Penelitian 20(1).

Machali, Imam. 2021. Metode Penelitian Kuantitatif Panduan Praktis Merencanakan, Melaksanakan Dan Analisis Dalam Penelitian Kuantitatif. Cetakan 3. edited by A. Q. Habib. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Magdalena, Ina, Deva Denisyah Rahmawati, Khofifah Rizkyah, and Robiatul Asriyah. 2020. “Metode Pembelajaran Pemberian Reward Terhadap Siswa Kelas 5 SD Bubulak 2 Kota Tangerang.” Jurnal Edukasi Dan Sains 2(1).

Matondang, Asnawati. 2018. “Pengaruh Antara Minat Dan Motivasi Dengan Prestasi Belajar.” Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 2(2).

Rosyid, Moh Zaiful, and Aminol Rosid Abdullah. 2018. Reward & Punishment Dalam Pendidikan. Cetakan 1. edited by A. Makruf. Malang: Literasi Nusantara.

Salsabila, Azza &. Puspitasari. 2020. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Vol. 2.

Syamsiyah, Lailatus, Dassucik Dassucik, and Tri Astindari. 2022. “Pengaruh Pemberian Reward Dan Punishment Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Terpadu Kelas VII Di SMP Nurul Huda Kapongan Situbondo.” Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi 8(2). doi: 10.47668/edusaintek.v8i2.209.

Triasih, Agin Norma, Jaryono Jaryono, and Suci Indriati. 2020. “Pengaruh Media Audio Visual Dan Pemberian Reward Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Kelas XI IPS.” Soedirman Economics Education Journal 2(2). doi: 10.32424/seej.v2i2.3037.




DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jurnalkpk.v7i2.64844

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan

has been Indexed by:

SINTA 5

              


Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan published by

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas Tanjungpura
Pontianak, Kalimantan Barat, Indonesia.

CP : (62)83125507573

ISSN: 2579-4299 (print)
ISSN: 2621-0533 (online)



This is a website that publishes an open-access article distributed under Licensed Creative Commons License Creative Commons License the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats