PENGARUH PENCAPAIAN KONSEP TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PELAJARAN PKN KELAS V SEKOLAH DASAR

Mahadhir F37010047, Zainuddin ., Kartono .

Abstract


Abstrak :Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh Model Pencapaian Konsep terhadap hasil belajar siswa mata pelajaran PKn Kelas V SDN 03 Benua Kayong Ketapang.Bentuk penelitian eksperimen yang digunakan adalah Pre-ExsperimenDesigndengan polaOne Group pretest-Posttest Design. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan teknik pengukuran. Alat pengumpul data yang digunakan adalah tes soal essay yang berjumlah 6 soal. sampel dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas V A SDN 03 Benua Kayong Ketapang. Berdasarkan pengolahan data diperolehrata-ratahasil belajar siswa sebelum menggunakan model pencapaian konsep 35,86 dan rata-ratahasil belajar siswa setelah menggunakan model pencapaian konsep 68,448. Hasil uji hipotesis  menggunakan rumus ANAVA, diperoleh data (60,800194) > 3,16 > 4,99 yang berarti signifikan, maka Ho ditolak dan Ha diterima. Dari penjelasan perhitungantersebut, ini berarti terdapat pengaruh model pembelajaran pencapaian konsep terhadap hasil belajar siswapada pelajaran PKn di kelas V SD N03 Benua Kayong Ketapang.

Kata Kunci: pencapaian Konsep, Hasil Belajar PKn

Abstract :This study aimed to analyze the influence of Achievement Model concept to student learning outcomes subjects Civics Class V SDN 03 Continent Kayong Ketapang. Form of experimental research used is Pre-Exsperimen Design with patterns pretest-posttest One Group Design. Data collection techniques used in this study using measurement techniques. Data collection tool used is a test essay totaling 6 about. samples in this study were all students in grade 03 VA SDN Continent Kayong Ketapang. Based on the obtained data processing average student learning outcomes before use concept attainment model of 35.86 and an average student learning outcomes after using the model of concept attainment 68.448. The results of hypothesis testing using ANAVA formulas, data (60.800194)> 3.16> 4.99, which means a significant, then Ho is rejected and Ha accepted.From the explanation of the calculation, this means that there are significant learning model achieving the concept of the learning outcomes of students in civics lesson in class V SD N03 Continent Kayong Ketapang.

Keywords: concept attainment, Civics Learning Outcomes


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i4.9630

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats