PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN METODE DISKUSI PADA PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL
Abstract
Abstrak: Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Dengan Menggunakan Metode Diskusi Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Penelitian ini untuk memperoleh imformasi tentang apakah dengan menggunakan metode diskusi dapat meningkatkan aktiviatas belajar siswa pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial dikelas V Sekolah Dasar Negeri 01 Kuala Mandor B Kab Kubu Raya. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriftif. Penelitian ini dilakukan sebanyak dua siklus, hasil penelitian yang diperoleh adalah yang dilakukan guru pada siklus I 75,5 % meningkat menjadi 88 % pada siklus II, aktivitas siswa pada siklus I 50,6 % meningkat menjadi 87,5 % pada siklus II, hasil belajar siswa pada siklus I 54,5 % meningkat menjadi 60 % pada siklus II. Dari data yang diperoleh menunjukan bahwa metode diskusi dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial.
Kata kunci : Peningkatan Aktivitas, metode diskusi
Abstract: Improved Student Learning Activities Using the Learning Discussion Methods of Social Sciences. Study was to obtain imformasi about whether to use the discussion method can improve student learning aktiviatas teaching Social Studies class V Elementary School District 01 B Foreman Kuala Kubu Raya. The research method used in this research is descriptive method. The research was carried out by two cycles, the results obtained are the teachers in the first cycle increased 75.5% to 88% in the second cycle, the activity of the students in the first cycle 50.6% increase to 87.5% in the second cycle, the results student learning in the first cycle increased 54.5% to 60% in the second cycle. From the data obtained indicates that the discussion method can improve student learning activities in the teaching of Social Sciences.
Keywords: Increased activity, the method of discussion
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i2.943
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats