PENGARUH MODIFIKASI MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP HASIL BELAJAR SEPAK SILA DALAM SEPAK TAKRAW DI SMP

Andi F38011001

Abstract


Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh modifikasi
media pembelajaran terhadap hasil belajar sepak sila di kelas VIII A SMP Negeri
3 Teluk Keramat Kabupaten Sambas Provinsi Kalimantan Barat. Metode
penelitian yang digunakan adalah eksperimen. Bentuk desain eksperimen
menggunakan one group pretest-posttes design. Pengambilan sampel dalam
penelitian ini menggunakan teknik purposive sampling dengan jumlah 34 orang.
Analisis data dilakukan dengan analisis uji-t. Dari hasil tes sepak sila diketahui
thitung > ttabel (9,64 > 2,035) dapat disimpulkan bahwa hipotesis diterima, yang
berarti terdapat pengaruh. Terjadi perubahan peningkatan pada tes sepak sila
sebesar 25%. Hal ini berdasarkan hasil tes sepak sila setelah diberi perlakuan
(treatment), dimana mean posttest lebih besar dari mean pretest (17 > 13,5), Oleh
karena itu, modifikasi media pembelajaran dengan menggunakan kantong plastik
dan kertas bekas dapat diterapkan untuk pembelajaran sepak takraw.
Kata kunci : Modifikasi Media Pembelajaran, Hasil Belajar Sepak Sila
Abstract: The purpose of this research was to determine the effect of medium
modification of learning on learning outcomes of soccer precepts in grade VIII A
SMP Negeri 3 Teluk Keramat Sambas District of West Borneo Province. The
method used was experimental. Shape design of experiments using a one-group
pretest-posttes design. The samples in this study using purposive sampling
technique with a number of 34 people. Data analysis was performed by t-test
analysis. From the results of the test are known soccer precepts thitung > ttabel (9.64>
2.035) it can be concluded that the hypothesis is accepted, which means that there
is an influence. There is a change in the test football precepts increase by 25%. It
is based on the results of tests soccer precepts after treated (treatment), where the
mean is greater than the mean posttest pretest (17> 13.5), therefore, modification
of instructional media using plastic bags and waste paper can be applied to
learning sepak takraw.
Keywords: Modified Media Learning, Learning Outcomes Football Sila

Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i3.9392

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats