ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DI KELAS V
Abstract
Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk menemukan kesulitan belajar siswa dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas V Sekolah Dasar Negeri Se Kecamatan Sekayam Kabupaten Sanggau. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian survey. Alat pengumpul data adalah pedoman wawancara dan angket. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas V yang berjumlah 61 siswa . Dari hasil wawancara dan penyebaran angket terhadap siswa, bahwa kesulitan belajar yang dialami siswa dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Sekolah Dasar Negeri Se Kecamatan Sekayam yakni ada dua dari faktor internal dan faktor eksternal, dari faktor internal adalah siswa tidak berminat dengan pelajaran yang disampaikan sehingga siswa sulit menerima pelajaran dan juga siswa sulit dalam menjawab soal yang diberikan oleh guru. Faktor eksternal adalah dari guru menyatakan bahwa kesulitan yang dialami saat mengajar pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial yakni pada saat siswa tidak berminat untuk belajar dan kurangnya media serta sarana prasarana dalam mengajar.
Kata kunci: Kesulitan Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial
Abstrack: Purpose of this research to discover students’ learning difficulties in teaching social science class 5 Sekolah Dasar Negeri Se Kecamatan Sekayam Kabupaten Sanggau. The method used is descriptive method of research survey from. Data collection tool interview guides and questionnaires. The study sample was grade 5, amounting to 61 students. From interviews and quistionnare to the students, that the learning difficulyies experienced by students in the learning of social science at Sekolah Dasar Negeri Se Kecamatan Sekayam is there are two of internal factors and external factors, internal factors are not interested students with lessons delivered to students is difficult to accept the lesson and the students also difficult to answer the questions given by the teacher. External factors are of teachers, stating that the difficulties experienced when teaching social science subjects is when students are not interested in studying and lack of media and infrastructure in teaching.
Key word: Learning Difficulties in Teaching Social Science
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i3.9391
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats