PERSEPSI SISWA TENTANG PENGELOLAAN KELAS DI KELAS X AKUNTANSI SMK KRISTEN IMMANUEL 2 SUNGAI RAYA

Koko Aruana, Mashudi ., Okianna .

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi siswa tentang pengelolaan kelas oleh guru pada mata pelajaran Dasar-dasar Akuntansi. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif yang bertujuan untuk menjelaskan atau memaparkan secara objektif mengenai “Persepsi siswa terhadap pengelolaan kelas oleh guru pada pelajaran Dasar Akuntansi kelas X  Akuntansi SMK Kristen Immanuel 2 Sungai Raya, Dengan siswa Kelas X jurusan Akuntansi SMK Kristen Immanuel berjumlah 76 orang siswa sebagai populasinya. Hasil yang didapat dari penelitian ini menunjukkan bahwa sebagian besar indikator seperti keterampilan sikap tanggap, membagi perhatian,modifikasi tingkah laku serta kebersihan lingkungan kelas telah terpenuhi oleh guru bidang studi, namun beberapa indikator seperti pengelolaan kelompok, keindahan lingkungan kelas, dekorasi kelas serta pengaturan tempat duduk siswa masih belum dilakukan secara efektif oleh guru bidang studi dasar-dasar akuntansi.

 

Kata kunci: Persepsi Siswa, Pengelolaan kelas

Abstract: This research is aimed at finding out the students' perceptions about classroom management by the teacher on the subjects of accounting basics. This research is used descriptive method which aims to explain or to describe objectively about " The students' perceptions towards classroom management by the teacher on the subjects of accounting basics on the tenth grade students of Accounting class of SMK Kristen Immanuel 2 Sungai Raya with 76 students of the tenth grade students of Accounting class as the population. The result shows that most of the indicators such as skills responsiveness, divided attention, behavioral modification and the cleanliness of classroom environment has been fulfilled by the teacher, but some indicators such as group management, the beauty of the classroom environment , classroom decor and the students’ seating arrangements still have not fulfilled effectively by teacher on the subjects of accounting basics.

 

keywords: The students' perceptions, classroom management.


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i3.9346

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats