MEDAN MAKNA VERBA MEMBERSIHKAN DAN HUBUNGANNYA DENGAN ETIMOLOGI DALAM BAHASA MELAYU DIALEK SANGGAU

Slamet Riki Haryadi, Sisilya Saman, Amriani Amir

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan satu diantara kajian semantik, yaitu medan makna verba yang dikaji dalam BMDS. Masalah umum dalam penelitian ini adalah “Medan Makna Verba Membersihkan dan Hubungannya dengan Etimologi dalam Bahasa Melayu Dialek Sanggau”. Submasalah penelitian ini, yaitu bagaimanakah penggolongan berdasarkan kolokasi, set, dan etimologi verba membersihkan yang terdapat dalam BMDS? Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kolokasi, set, dan etimologi verba membersihkan dalam BMDS. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian kualitatif. Data dalam penelitian ini adalah kata-kata yang mengandung medan makna verba membersihkan dalam BMDS. Sumber data dalam penelitian ini adalah BMDS yang dituturkan oleh penutur asli BMDS. Teknik yang digunakan adalah teknik Simak Libat Cakap (SLC) dan wawancara. Alat pengumpul data dalam penelitian ini adalah daftar pertanyaan dan alat perekam. Berdasarkan hasil analisis data, dapat disimpulkan bahwa dalam BMDS terdapat 26 medan makna verba membersihkan yang dapat digolongkan kedalam kolokasi, set, dan 21 verba yang dapat dihubungkan dengan etimologi dalam BMDS.

Kata kunci: medan makna, membersihkan, etimologi, BMDS.

Abstract: This study focused on one area of ​​study semantics, is the meaning of verbs studied field in BMDS. A common problem in this study is a "Verb Meaning Field Cleaning and Its Relationship with etymology in Malay Dialects Sanggau". Subproblems of this research, namely how classification based on collocation, sets, and the etymology of the verb contained in the BMDS cleaning ? This study aimed to describe the collocation, sets, and the etymology of the verb cleaning BMDS. The method used in this research is descriptive method with qualitative forms of research. The data in this study are the words that contain a verb meaning field cleans the BMDS. Sources of data in this study is BMDS spoken by native speakers BMDS. The technique used is the technique Listen involved Proficient ( SLC ) and interviews. Means of collecting data in this study is a list of questions and a tape recorder. Based on the analysis of data , it can be concluded that in the field there BMDS verb meaning cleanse consisting of 26 verbs in the BMDS cleaning can be classified into collocation, sets, and 21 verbs that can be connected with the etymology of the BMDS.

Keywords : fields of meaning , cleaning , etymology , BMDS .


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i3.9333

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats