PENINGKATAN KEMANDIRIAN MELALUI METODE PEMBERIAN TUGAS PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK NEGERI PEMBINA

. Royani, Marmawi ., Purwanti .

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan kemandiriaan belajar melalui metode pemberian tugas  pada anak usia 5-6 tahun di TK Negeri Pembina Kabupaten Kapuas Hulu. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan menggunakan metode deskriptif. Subjek penelitian satu guru dan anak  usia 5-6 tahun yang berjumlah 15 orang. Hasil analisis data menunjukkan bahwa tingkat persentase aktivitas peningkatan kemandirian anak bersedia mengerjakan tugas tanpa ketergantungan orang tua atau guru sebesar 87%, Anak mau menyelesaikan tugas yang diberikan guru sebesar  80 %, dan anak mau membereskan alat-alat yang sudah digunakan dalam belajar sebesar 100%. Ketiga indikator menunjukkan kriteria sangat tinggi karena memiliki rata-rata 89%.

 

Kata kunci: peningkatan kemandirian, metode pemberian tugas

 

Abstract : This study is aimed to describe the increase in independence learning through the method of administration tasks in children aged   5-6 years in kindergarten State Trustees Kapuas Hulu. This research is a form of action research with descriptive method. One research subject teacher and children in age of 5-6 years , amounting to 15 people . The results showed that the percentage level of activity increasd the child's independence is willing to do the work without the dependence of parents or teachers by 87 % , the son child wanted to finish the assigment of teachers by 80 % , and the kids wand to clean up the tools that have been used in a study of 100 % . The third indicator shows the very high criteria because it has an average of 89 % .

 

Keywords : increased independence , the method of administration                      tasks

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i3.9243

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats