UPAYA MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBER HEAD TOGETHER (NHT)
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses pembelajaran dan peningkatan aktivitas dan hasil belajar operasi hitung bentuk aljabar siswa kelas VIIA SMP Negeri 1 Sungai Kunyit. Metode penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan 2 siklus, yang setiap siklusnya terdiri atas tahapan perencanaan pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Untuk memperoleh data tentang hasil belajar siswa diambil dari data hasil tes Siklus I dan Siklus II. Sedangkan data pada proses pembelajaran guru dan keaktivan siswa diambil dari lembar observasi guru dan siswa. Indikator keberhasilan penelitian ini adalah apabila siswa beraktivitas dalam kegiatan pembelajaran ini mencapai ≥ 75 % dan hasil observasi keaktivan siswa pada siklus I sebesar 59%, meningkat pada siklus II menjadi 93%. Sedangkan dari hasil belajar, jumlah siswa yang mencapai inilai KKM 65 untuk siklus I sebesar 65,6% dan untuk siklus II sebesar 82,7%.
Kata Kunci: Kooperatif, NHT, aktivitas, hasil belajar
Abstract:. Aims of this research was to determine the learning process and activities and learning result of Arithmetic Operation in Algebra Through Cooperative Learning Model Numbered Heads Together (NHT) to the Class VII A students in SMP N 1 Sungai Kunyit. The assessment category is Classroom Action Research which is conducted in 2 cycle, where each cycle consists of Planning, Implementation, Observation, and Reflecting. The data of students’ learning result is taken from the cycle I and cycle II test result. Meanwhile, the data of teacher’s learning process and students’ activity is taken from students and teacher’s observation sheet. The achievement indicator of this research is when the students activity reach ≥ 75%. In learning activity and the observation result of students’ activity in cycle I 59% and increases in cycle II 93%. Whereas from the students learning result, the students who pass the minimum competence criteria 65 for cycle I 65,6% and for cycle II 82,7%.
Keyword : Cooperative, NHT, activities, learning outcomes
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i3.9179
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats