THE USE OF KEY WORD CLUSTERING TO INCREASE STUDENTS’ ABILITY IN WRITING RECOUNT TEXT
Abstract
Abstract : This thesis is about how effective key word clustering to improve the students’ recount writing. The research is held at SMP Negeri 17 Pontianak in academic year 2013/2014. The writer applied quasi experimental study on her research with one class as the control group and the other class is the experimental group. From research findings, the mean score of posttest in experimental group was higher than the mean score of posttest in control group (78.3 >54.7). Moreover, the interval of the students’ mean score in experimental group was higher than control group (25.1> 0.2). The result of Effect Size was 14.4 (categorized as “strong effect”). The t-value (16.27) was bigger than t-table (1.671). The significant difference could be interpreted that the use of key words clustering is effective to improve the students’ achievement in writing recount text.Based on the result of the data computation, it was obtained that the t-test score (16.27) was higher than t-table (1.671) at 0.05 the degree of freedom (df)= + -2 (33+33-2=64). This could prove that teaching recount writing by using key words clustering is effective.
Keywords : recount, key word clustering, brainstorming
Abstrak : Skripsi ini tentang seberapa efektif keyword clustering untuk meningkatkan kemampuan menulis recount siswa. Penelitian ini diadakan di SMP Negeri 17 Pontianak pada tahun akademik 2013/2014. Penulis menerapkan studi eksperimental kuasi pada penelitiannya dengan satu kelas sebagai kelompok kontrol dan kelas lainnya adalah kelompok eksperimen. Dari hasil penelitian, nilai rata-rata posttest pada kelompok eksperimen lebih tinggi dari nilai rata-rata posttest kelompok kontrol (78,3> 54,7). Selain itu, interval nilai rata-rata siswa dalam kelompok eksperimen lebih tinggi dibandingkan kelompok kontrol (25,1> 0,2). Hasil Pengaruh Ukuran adalah 14,4 (dikategorikan sebagai "efek yang kuat"). T-value (16.27) lebih besar dari t-tabel (1,671). Perbedaan signifikan dapat diartikan bahwa penggunaan keyword clustering efektif untuk meningkatkan prestasi siswa dalam menulis recount text.Based hasil perhitungan data, diperoleh bahwa nilai t-test (16.27) lebih tinggi dari t-tabel (1,671) pada 0,05 derajat kebebasan (df) = + -2 (33 + 33-2 = 64). Hal ini dapat membuktikan bahwa pengajaran menulis penghitungan dengan menggunakan key word clustering adalah efektif.
Kata kunci : recount, key word clustering, brainstorming
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i2.9156
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats