KORELASI MANAJEMEN KELAS DENGAN HASIL BELAJAR PADA PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DI SD

Irma Rusmita, Mastar Asran, Suryani .

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh gambaran yang objektif tentang korelasi antara pelaksanaan manajemen kelas oleh guru dengan hasil belajar siswa pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di kelas V Sekolah Dasar Negeri 11 Rasau Jaya. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dan bentuk penelitiannya adalah studi korelasi. Tempat penelitian yaitu di SDN 11 Rasau Jaya dengan sampel siswa kelas V yang berjumlah 18 orang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelaksanaan manajemen kelas oleh guru dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di kelas V Sekolah Dasar Negeri 11 Rasau Jaya termasuk kategori baik yaitu 78%. Sedangkan Hasil belajar siswa dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di kelas V Sekolah Dasar Negeri 11 Rasau Jaya termasuk kategori baik yaitu 79,17. Berarti terdapat korelasi antara pelaksanaan manjemen kelas oleh guru dengan hasil belajar siswa pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di kelas V Sekolah Dasar Negeri 11 Rasau Jaya.

 

Kata Kunci: Korelasi, Manajemen Kelas, Hasil belajar, Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial

 

Abstract: This study aims to gain an overview on the correlation between the implementation of classroom management by teachers with student learning outcomes in teaching social studies at a public elementary school fifth grade 11 Rasau Jaya. This study used a descriptive method and form of research is the study of correlation. Research site is in SDN 11 Rasau Jaya with samples fifth grade students who were 18 people. The results showed that the implementation of classroom management by teachers in teaching social studies in Public Elementary School fifth grade 11 Rasau Jaya including both categories is 78%. While the class V student learning outcomes in study Social Sciences at the State Elementary School 11 Rasau Jaya including good category is 79.17. Means that there is a correlation between the implementation of classroom management by teachers with the learning outcomes of students in the Social Sciences in Public Elementary School fifth grade 11 Rasau Jaya.

 

Keywords: Correlation, Classroom Management, Learning Outcomes, Learning Social Sciences


Full Text:

XML PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i2.9045

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats