PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR
Abstract
Abstrak : Latar belakang penelitian bahwa tingkat kesulitan belajar siswa di SDN 14 Sadaniang dalam meyerap materi pelajaran Pkn cukup memperihatinkan. Tujuan penelitian ini untuk mendiskripsikan penggunaan media pembelajaran PKn untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar di kelas IV SDN 14 Sadaniang. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Quasi Eksperimen Riset. Sampel penelitian berjumlah 20 orang siswa. Teknik analisis data yang digunakan t test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan motivasi dan hasil belajar siswa tanpa penggunaan media pembelajaran PKn di kelas IV SDN 14 Sadaniang. Dari hasil analisis bahwa motivasi dan hasil belajar siswa sebelum menggunakan media pembelajaran tergolong rendah sebab dari 3 kali pertemuan, masih terdapat siswa yang tidak mencapai KKM. Sedangkan sesudah menggunakan media pembelajaran motivasi dan hasil belajar siswa meningkat sebab dari 3 kali pertemuan, semua siswa mencapai KKM.
Kata Kunci : Media Pembelajaran Pkn, Motivasi
Abstract : The background research that the level of difficulty for students at SDN 14 Sadaniang in civic education absorbing subject matter is quite alarming.The purpose of this study to describe the use of instructional civics teaching media to improve motivation and learning outcomes in grade IV SDN 14 Sadaninag. The method used in this study was Quasi Experimental Research. These samples included 20 students. Data analysis techniques used t test. The research findings are that there are differences in student motivation and learning outcomes without the use of instructional media civics in class IV SDN 14 Sadaniang. The research findings are that motivation and student learning outcomes before using instructional media is low because of the three meetings, there are students who do not reach the KKM. While using the media after learning motivation and learning outcomes of students increased because of 3 sessions, all students reach KKM.
Keywords: PKn Teaching, Motivation
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i1.8776
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats