PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA PERKALIAN BILANGAN BULAT DENGAN STRATEGI POLAMATIKA DI SD
Abstract
Abstrak: Masalah penelitian adalah apakah dengan menggunakan strategi polamatika dalam pembelajaran matematika tentang perkalian bilangan bulat positif dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa di kelas V SDN 14 Teluk Pakedai Kabupaten Kubu Raya. Tujuan penelitian mendeskripsikan Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa dengan Menggunakan Strategi Polamatika dalam Pembelajaran Matematika Tentang Perkalian Bilangan Bulat Positif di Kelas V SDN 14 Teluk Pakedai Kabupaten Kubu Raya. Metode penelitian ini adalah deskriptif, Subjek penelitian 8 orang. Hasil analisis data 1. Kemampuan kinerja guru pada siklus I skor 2,88 meningkat pada siklus II menjadi 3,82. 2. Penilaian kinerja guru, hasil indikator siklus I skor 2,58 meningkat pada siklus II skor 3,44. 3. Aktivitas fisik siswa pada siklus I sebesar 71,87% meningkat menjadi 92,18% pada siklus II. 4. aktivitas mental siswa pada siklus I sebesar 64,06% meningkat menjadi 81,23% pada siklus II. 5. aktivitas emosional siswa pada siklus I sebesar 69,79% meningkat menjadi 85,41% pada siklus II.
Kata kunci : Aktivitas Belajar Matematika, Strategi Polamatika.
Abstract: The research problem is whether to use polamatika strategies in mathematics learning of multiplication of positive integers can improve student learning activities in class V SDN 14 Teluk Pakedai Kubu Raya. Increased describe research purposes Student Activities Using Polamatika in Mathematics Learning Strategies On The Positive Integer Multiplication Class V SDN 14 Teluk Pakedai Kubu Raya. This research method is descriptive, 8 the research subject. The results of the data analysis 1. The ability of the teacher's performance in the first cycle scores increased in the second cycle of 2.88 to 3.82. 2. Assessment of teacher performance, the results of the first cycle indicator score of 2.58 increase in cycle II score of 3.44. 3. Physical activity of students in the first cycle of 71.87% increased to 92.18% in the second cycle. 4. The mental activity of students in the first cycle increased by 64.06% to 81.23% in the second cycle. 5. emotional activity of students in the first cycle of 69.79% increased to 85.41% in the second cycle.
Keywords: Activities Learning Mathematics, Strategy PolamatikaDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i1.8762
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats