IMPROVING STUDENTS’ CONCLUSION MAKING SKILL BY USING PREVIEW, QUESTION, READ SELF RECITE AND TEST
Abstract
Abstract: The purpose of this research is to investigate how does the use of PQRST improves conclusion making skill in reading comprehension to the eleventh grade of Madrasah Aliyah Darul Ulum. The research method that used is class room action research. The participants of this research are 25 students. The result of data analysis showed that in the first cyle students felt uncomfortable because it was first time for them to apply PQRST strategy. The teaching learning process was passive. Then in the second cycle, students started enjoying the class and understanding the steps of PQRST although there are a few steps that was still not maximized. They were eager to share their ideas with their peers. Later in the third cycle, the students did the roles of PQSRST strategy in good way. Students were active in all steps and they average score was 78,20.
Keywords: Conclusion making skill, PQRST
Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana penggunaan strategi PQRST meningkatkan kemampuan membuat kesimpulan dalam membaca pada siswa kelas XI di Madrasah Aliyah Darul Ulum. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas. Jumlah responden dalam penelitian ini yaitu 25 siswa. Hasil analisis data menunjukkan bahwa pada siklus pertama siswa merasa tidak nyaman hal ini disebabkan karena penggunaan strategi PQRST baru pertama kali bagi mereka. Proses belajar mengajar pada siklus pertama masih pasif. Kemudian pada siklus kedua, murid-murid sudah mulai merasa senang dan mereka mulai memahami langkah-langkah strategi PQRST walaupun masih ada beberapa langkah yang belum mereka pahami dengan baik. Mereka juga sudah mulai berbagi tentang ide-ide pada teks dengan teman mereka. Pada siklus yang ketiga, murid-murid sudah bisa melakukan langkah-langkah strategi PQRST dengan benar. Mereka aktif menerapakan langkah-langkah tersebut dan hasil rata-rata nilai tes siswa dalam memahami dan menyimpulkan dengan strategi PQRST adalah 78,20.
Kata Kunci: Kemampuan membuat kesimpulan, PQRST
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i1.8626
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats