PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGENAL KONSEP BILANGAN MELALUI KARTU ANGKA BERGAMBAR DI TK IDHATA 1 KETAPANG
Abstract
Abstract: The title of the study is "Know Your Capacity Numbers Concepts Through Flash Card Numbers in Kkindergarten Idhata 1 Ketapang". This study aims to describe the concept of upgrading flash card numbers with numbers picture in children aged 5-6 years in Kindergarten Idhata 1 Ketapang. The research method used is descriptive Classroom Action Research. Subjects in this study amounted to 20 children. The results of the data analysis that: 1) Planning teaching and learning materials such as determining the set goals, develop and organize media materials (teaching aids), and other learning, scenario planning learning activities, classroom management plan, design procedures, types, and prepare assessment tools , document view lesson plans. 2) Step-by-step lessons include: do the learning, managing classroom interactions, demonstrating special skills in teaching a particular subject, execute processes and learning outcomes assessment, the general impression of the process and learning outcomes. 3) Increasing the ability to name a number of indicators 1-20 1-20 shows the number and sequence numbers 1-20 in the concept of number in children aged 5-6 years using a media card in Kindergarten Idhata 1 Ketapang among other child put the figure 1-20 by 80%, kids make up the numbers from the smallest to the 75%, children circle the number corresponding to the number of images by 70%.
Keywords: Concept of Numbers, Numbers Flash Card
Abstrak: Judul penelitian ini adalah Peningkatan Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan Melalui Kartu Angka Bergambar di TK Idhata 1 Ketapang. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan tentang peningkatan kemampuan mengenal konsep bilangan dengan media kartu angka bergambar pada anak usia 5-6 tahun di TK Idhata 1 Ketapang. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif dengan bentu Penelitian Tindakan Kelas. Subjek dalam penelitian ini berjumlah 20 anak. Hasil analisi data bahwa: 1) Perencanaan pembelajaran seperti menentukan bahan pelajaran dan merumuskan tujuan, mengembangkan dan mengorganisasikan materi media (alat bantu pembelajaran), dan sumber belajar, merencanakan skenario kegiatan pembelajaran, merencanakan pengelolaan kelas, merancang prosedur, jenis, dan menyiapkan alat penilaian, tampilan dokumen rencana pembelajaran. 2) Langkah-langkah pembelajaran antara lain: melakukan pembelajaran, mengelola interaksi kelas, mendemonstrasikan kemampuan khusus dalam pembelajaran mata pelajaran tertentu, melaksanakan penilaian proses dan hasil belajar, kesan umum proses dan hasil pembelajaran. 3) Peningkatan kemampuan dengan indikator menyebutkan angka 1-20 menunjukkan angka 1-20 dan mengurutkan angka 1-20 dalam mengenal konsep bilangan pada anak usia 5-6 tahun dengan menggunakan media kartu di TK Idhata 1 Ketapang antara lain anak menyebutkan angka 1-20 sebesar 80%, anak menyusun angka dari yang terkecil ke besar sebesar 75%, anak melingkari angka sesuai dengan jumlah gambar sebesar 70%.
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i2.862
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats