PENINGKATAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK MENGGUNAKAN PENDEKATAN SAINTIFIK DI SEKOLAH DASAR

Evri Nurhasanah, Abdussamad ., Tahmid Sabri

Abstract


Abstrak :Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan aktivitas peserta didik menggunakan pendekatan saintifik untuk meningkatkan aktivitas peserta didik. Bentuk penelitian yang dilakukan adalah survey kelembagaan dengan metode deskriftif. Subyeknya guru dan 20 orang peserta didik kelas I SDN 07 Muara Pawan  Ketapang. yang dilakukan dalam dua siklus tindakan dengan tahapan setiap tahapan siklusnya terdiri dari: tahap perencanaan, pelaksanaan, tahap observasi, dan tahap refleksi. Hasil penelitian ini secara umum menunjukkan bahwa penggunaan pendekatan saintifik dalam pembelajaran tematik  efektif meningkatkan aktivitas belajar peserta didik kelas I SDN 07 Muara Pawan Ketapang. Hal ini dapat di lihat peningkatan aktivitas fisik dari penelitian awal sebesar 32,5%, pada siklus 1 meningkat sebesar 47,5%. Pada siklus 2 meningkat sebesar 73,75%, terjadi peningkatan dari base line ke siklus 2 sebesar 41,25%, dengan kategori cukup tinggi. Untuk aktivitas mental pada penelitian awal sebesar 35%. Pada siklus 1 meningkat sebesar 37,5%, dan pada siklus 2 meningkat sebesar 77,5%. Terjadi peningkatan sebesar 42,4% dengan kategori cukup tinggi. Untuk aktivitas emosional pada penelitian awal sebesar 33,33%, pada siklus 1 meningkat sebesar 43,33%,dan pada siklus 2 meningkat sebesar 51,65%, terjadi peningkatan dari base line sebesar 51,65% dengan kategori cukup tinggi.

 

Kata Kunci : Peningkatan, Aktivitas, Pembelajaran Tematik

Abstract: This study was conducted wuth the aim of describing the activities of learners to use ascientific approach to enhance the learning activities of students, shape research is an institutional survey with descriptive method. The subject is teacher and 20 students 0f first grade SDN 07 Muara Pawan Ketapang. Classroom Action Research (CAR) is done in two stages action cycles with each cycle consisting of planning stage, the stage of implementation, observation and reflection phase. In each the implementation of learning the techniques used direct observation by means of the observation and measurement techniques and assays. For physical activity in early studies of 32,5%, in the first cycle increased by 47,5% in the second cycle increased by 73,75% an increase from base line to 2 cycles of 41,25%, with a fairly high category. For mental . in the first cycle increased by 37,5% and in the second cycle increased by 77,5%. There was an increase of 42,4% with a fairly high category. For emotional activity in early studies 0f 33,33%, the first cycle increasedby 43,33% and in the second cycle increased by 51,65%, an increase from base line of 51,65% with a fairly high category. Based on the result of this study concluded that the use of thematic learning saintific positive impact on improving the meaningfulness of learning activities and learning for students.

 

Keywords: Improvement, Activities, Thematic Learning


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i1.8615

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats