A STUDY OF STUDENTS’ RETICENCE CAUSES INENGLISH CLASS OF VOCATIONAL HIGH SCHOOL

Rizki Amalia Wulandari, Iwan Supardi, Eni Rosnija

Abstract


Abstract: English language learning requires students to be active in speaking. The writer observed and found that English language students tend to be reticence in the classroom activities. This study is intended to know the causes of students reticence in English classroom applying qualitative method. The sample were 21 third grade students of light vehicle engineering of technical program of SMKN 2 Pontianak. Sample were selected using purposive sampling. The study showed that the causes of students being reticence are students’ attitude, students’ motivation and teachers’ teaching style. Based on the interview, it is found that the students have negative perception about English for their future career because the learning material was not related to their program,insufficient prior knowledge of English, the learning process is monotonous, the teacher tended to practice more product-learning than process learning orientation andfeeling guilty when performed wrong pronunciation of English.

 

Keywords : Students’ Retience, English Class,Vocational High School

Abstrak: Belajar bahasa Inggris mengharuskan siswa untuk aktif dikelas. Penulis mengobservasi and menemukan bahwa pelajar bahasa Inggris cenderung diam didalam aktifitas kelas. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penyebab siswa diam dikelas bahasa Inggris dengan menggunakan metode kualitatif. Sampel penelitian ini adalah 21 siswa tingkat 3 di jurusan tehnik kendaraan ringan di SMKN2 Pontianak. Sampel dipilih menggunakan metode sampel bertujuan. Penelitian ini menunjukkan bahwa penyebab siswa diam adalah sikap siswa,motivasi siswa dan gaya mengajar guru. Berdasarkan wawancara, ditemukan bahwa siswa mempunyai persepsi negatif terhadap bahasa Inggris untuk karir mereka karena materi tidak sesuai dengan jurusan mereka, kurangnya pengetahuan dasar tentang bahasa Inggris, proses pembelajaran yang monoton dan guru cenderung menerapkan produk pembelajaran daripada proses pembelajaran, dan siswa malu ketika melakukan pengucapan yang salah didalam bahasa Inggris.

Kata kunci: Siswa Diam, Kelas Bahasa Inggris, Sekolah Menengah Kejuruan


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e-ISSN : 2715-2723