PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR ILMU PENGETAHUAN ALAM MENGGUNAKAN MEDIA KONKRIT DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak : Siswa terlihat tidak aktif pada proses pembelajaran. Salah satu solusi yang tepat untuk mengatasi hal itu adalah menerapkan media konkrit dalam proses pembelajaran IPA. Perbaikan pembelajaran ini dilakukan melalui metode deskriptif dengan rancangan penelitian tindakan kelas. Aktivitas belajar siswa setelah penggunaan media konkrit dalam proses pembelajaran IPA materi tentang benda diperoleh persentase aktivitas belajar siswa siklus 1 87,5% dan siklus II sebesar 93,75%. Dari hasil tersebut menunjukkan bahwa penggunaan media konkrit pada prosses pembelajaran IPA di kelas 1 secara tepat dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas 1 Sekolah Dasar Negeri 05 Rantau Panjang Kabupaten Landak.
Kata Kunci : Meningkatkan, Aktivitas Belajar, Media Konkrit
Abstract : Student’s appear are not active in the teaching and learning process. One appropriate solution to overcome this problem is by applying the concrete media. The research method used deskrifted method. The research type classroom action research. After the use of concrete media in teaching and learning process about the science of matter from liquid obtained percentages of student learning activities amounted to 87,5% in the first cycle and the second cycle 93,75%. From these results show that the use of concrete media is appropriate to increase the activity 1 th grade students of SDN 05 Rantau Panjang Landak.
Keywords : Improving, Learning Activities, Concrete Media
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i1.8610
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats