PENINGKATAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN MEDIA KANTONG BILANGAN DI SD
Abstract
Abstrak: Tujuan penelitian ini meningkatkan aktivitas fisik, aktivitas mental, dan aktivitas emosional peserta didik. Metode penelitian ini adalah metode deskriptif dengan bentuk survei kelembagaan. Seting dan subjek penelitian dilakukan di dalam kelas subjek penelitian adalah guru dan 17 peserta didik dengan komposisi 8 laki-laki dan 9 perempuan. Siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi langsung dan refleksi. Hasil penelitian: 1 Aktivitas fisik pengamatan awal 27% pada siklus III 90%, peningkatan sebesar 63% dengan kategori “tinggi”. 2 Aktivitas mental pengamatan awal 19% pada siklus III 82%, peningkatan sebesar 63% dengan kategori “tinggi”. 3 Aktivitas emosional pengamatan awal 13% pada siklus III 89%, peningkatan sebesar 76% dengan kategori “tinggi”. Dengan demikian, pembelajaran matematika dengan menggunakan media kantong bilangan berdampak positif dan bermakna bagi peserta didik.
Kata kunci : Aktivitas, Pembelajaran Matematika, Kantong Bilangan
Abstract: The purpose of this research is to increase physicaly activity, mentaly activity, and students emotinaly activity. The method of this research is descriptive method with institutional survey form. Researches set and subject do in research subject class is teacher and 17 students with 8 boys and 9 girls composition. The scycle consists of plan, implementation, direct observation and reflection. The result of research is : 1. Initial observations of phisicaly activity is 27%, on 3rd cycle become 90%, increase 63%, “High Category”. 2. Initial observations of mentaly activity is 19%, on 3rd cycle become 82%, increase 63%, “High Category”. 3. Initial observations of emotionaly activity is 13%, on 3rd cycle become 89%, increase 76%, “High Category”. Mathematic learning using a number of media bag make positive impact and meaningful for students.
Keyword: Activity, mathematic learning, numeral pocket media
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i1.8602
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats