PENINGKATAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK MENGGUNAKAN PENDEKATAN SAINTIFIK DI KELAS IV SDN 03 HULU SUNGAI
Abstract
Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk mengetahui hasil peningkatan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran tematik terpadu dengan pendekatan saintifik di kelas IV SDN 03 Hulu Sungai, jenis penelitiannya tindakan kelas. Subjek penelitian adalah guru dan 22 peserta didik. Teknik yang digunakan adalah observasi langsung. Alat pengumpulan data adalah lembar observasi guru dan peserta didik. Penelitian ini dilaksanakan melalui III siklus, prosedur penelitian menggunakan tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan repleksi.Hasil penelitian yang diperoleh adalah peningkatan aktivitas fisik, peserta didik pada siklus I mencapai 60 % sampai siklus III mencapai 97 % meningkat 62 %, peningkatan aktivitas mental,peserta didik pada siklus I mencapai 39 % sampai siklus III mencapai 88 % meningkat 64 %. Dan peningkatan aktivitas emosional peserta didik siklus I mencapai 53% sampai siklus III mencapai 87 % meningkat 67 %. dengan katagori “tinggi” Dengan menggunakan pendekatan saintifik pada pembelajaran tematik berdampak positif dan bermakna bagi peserta didik.
Kata kunci : Pembelajaran Tematik Terpadu, Pendekatan Saintifik
Abstract: The purpose of this research is to know the result of student activity increase in an integrated thematic learning with scientific approach in SDN 03 Hulu Sungai 4th grade, the type of research is class action. The subject of research is teacher and 22 students. The techniques used is direct observation. The data collection is teacher and student’s observation sheets. This research do in 3 cycle, the research’s procedure use step’s plan, implementation, observation and reflection. The result obtained is increased students physical activity reach 60% until 3rd cycle reach 97%, increase 62%. Mentality activity progress, the students in 1st cycle reach 39% until 3rd cycle reach 88%, increase 64%. And student’s emotional activity increase on 1st cycle reach 53% until 3rd cycle reach 87%, increase 67%. With “High Category”, used scientific approach on thematic learning is positive impact and meaningful for students.
Keyword: Integrated thematic learning, scientific approach
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i1.8590
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats