PENINGKATAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK MENGGUNAKAN PENDEKATAN SAINTIFIK KELAS II SEKOLAH DASAR NEGERI 06 KETAPANG

Fitri Julianti, Abdussamad ., Tahmid Sabri

Abstract


Abstrak :Penelitian ini dilakukan dengan tujuan mendeskripsikan aktivitas peserta didik menggunakan pendekatan saintifik untuk meningkatkan aktivitas peserta didik. Bentuk penelitian yang dilakukan adalah survey kelembagaan. Subyeknya guru dan 20 orang peserta didik kelas II SDN 06 Delta Pawan  Ketapang. yang dilakukan dalam dua siklus tindakan.  Hasil penelitian ini secara umum menunjukkan bahwa penggunaan pendekatan saintifik dalam pembelajaran tematik  efektif meningkatkan aktivitas belajar peserta didik kelas II SDN 06 Delta Pawan Ketapang.Hal ini dapat di lihat peningkatan aktivitas fisik dari penelitian awal dan  siklus 1 sebesar 3,75%, dengan kategori rendah. Aktivitas mental sebesar 7,5% dengan kategori rendah. Untuk aktivitas emosional dari penelitian awal sebesar 30%, dan pada siklus 1 sebesar 8,33%. Pada siklus kedua aktivitas fisik meningkat sebesar sebesar 21,25% dengan kategori cukup tinggi. Untuk aktivitas mental meningkat sebesar 15,84% dengan kategori cukup tinggi dan aktivitas emosional meningkat sebesar 41.67% dengan kategori tinggi.

 

Kata Kunci : Peningkatan, Aktivitas, Pembelajaran Tematik, Saintifik

Abstract: This study in the background backs by a lack of learning aktivtas implemented previously. The problem is to increase the activity, with the aim of menerapkakan steps thematic learning to use the scientific approach to enhance the learning activities of students of class II SDN 06 Delta Pawan Ketapang. Form of research is the institutional survey. The subject teachers and 20 students of class II SDN 06 Delta Pawan Ketapang. conducted in two cycles of action. These results generally show that the use of scientific approach in thematic learning effectively increase the activity of learners class II SDN 06 Delta Pawan Ketapang.Hal can see an increase in physical activity from initial research and cycle 1 at 3.75%, with a lower category . Mental activity of 7.5% with a lower category. For emotional activity from initial research by 30%, and at cycle 1 of 8.33%. In the second cycle of physical activity increased by 21.25% with a fairly high category.  For mental activity increased by 15.84% with the category is quite high and emotional activity increased by 41.67% with the high category.


Keywords: Improvement, Activities, Thematic Learning, Scientific

 


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i1.8532

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats