PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA DENGAN MENERAPKAN METODE INKUIRI PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Tujuan penelitian ini mendeskripsikan tentang Penerapan metode inkuiri dalam meningkatkan hasil belajar IPA pada siswa kelas IV SDN 08 Medang. metedo penelitian menggunakan metode deskriptif dengan bentuk Penelitian Tindakan Kelas. Berdasarkan analisis data dari hasil penelitian kemampuan guru menerapkan metode inkuiri dalam pembelajaran IPA. dapat dilihat pada nilai perencanaan kinerja guru 3.06 dan pelaksanaan kinerja guru 3.26 pada siklus I dan meningkat jadi 3.83 dan 3.88 pada siklus II, data nilai siswa pada siklus I rata-rata yang diperoleh siswa sebesar 69,22 , pada siklus II rata-rata yang diperoleh siswa meningkat menjadi 79,42, Berdasarkan pada hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa melalui Metode Inkuiri dapat meningkatkan hasil belajar IPA pada siswa kelas IV SDN 08 Medang. dibuktikan terjadi peningkatan sebesar 16,8 dari rata-rata hasil belajar siswa
Kata kunci : hasil belajar, metode inkuiri, ilmu pengetahuan alam
Abstract: The purpose of this study describes the Application of the method of inquiry in improving science learning outcomes in grade IV SDN 08 Medang. metedo research using descriptive method to form a Class Action Research. Based on data analysis of the results of the research ability of teachers to apply methods of inquiry in science learning. can be seen in the value of planning and implementation of teacher performance 3:06 3:26 teacher performance in the first cycle and increased to 3.83 and 3.88 in the second cycle, the data value of students in the first cycle the average obtained by students at 69.22, the second cycle average obtained by students increased to 79.42, Based on the results of this study concluded that through inquiry method can improve science learning outcomes in grade IV SDN 08 Medang. demonstrated an increase of 16.8 from the average student learning outcomes
Keywords: results learning, inquiry method, natural sciences
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i1.8485
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats