PENGGUNAAN METODE DEMONSTRASI DALAM PEMBELAJARAN IPA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS III SD

Yuliana F34211658, Rosnita ., Siti Halidjah

Abstract


Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA kelas III SDN 14 Puaje dengan menggunakan metode demonstrasi. Metode dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan secara kolaborasi. Subjek  dalam penelitian ini adalah guru sebagai peneliti dan seluruh siswa kelas III SDN 14 Puaje, berjumlah 13 orang yang terdiri dari 7 orang laki – laki dan 6 orang perempuan, Berdasarkan analisis data yang diperoleh terhadap hasil belajar siswa dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan penggunaan metode demonstrasi diperoleh hasil belajar siswa meningkat. Pada siklus I tingkat keberhasilan siswa mencapai 61,92 %, dan pada Siklus II tingkat keberhasilan siswa mencapai 74,61%. Dari hasil analisis data dapat disimpulkan bahwa penggunaan metode demonstrasi dapat meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA dikelas III Sekolah Dasar Negeri 14 Puaje, Kecamatan Monterado, Kabupaten Bengkayang.

 

Kata kunci : pembelajaran IPA, metode demonstrasi, hasil belajar.

 

Abstract : This study aims to improve student learning outcomes in science teaching third grade SDN 14 Puaje using demonstration method. The method in this research is descriptive method to form a class action research conducted in collaboration. Subjects in this study were the teacher as researcher and all third grade students of SDN 14 Puaje, totaling 13 people consisting of 7 men - men and 6 women, Based on the analysis of the data obtained on the learning outcomes of students in Natural Sciences with the use of methods demonstration gained increasing student learning outcomes. In the first cycle of student success rate reaches 61.92%, and in Cycle II student success rate reaches 74.61%. From the analysis of data it can be concluded that the use of demonstration can improve student learning outcomes in science learning in class III State Elementary School 14 Puaje, District Monterado, Bengkayang.

 

Key words : IPA learning, methods demonstration, learning outcomes.


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8466

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats