PENINGKATAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM MENGGUNAKAN METODE DEMONSTRASI DI SD

. Salawati, Maridjo Abdul Hasjmy, Marzuki .

Abstract


Abstrak : Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan peningkatan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam menggunakan metode demonstrasi di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 14 Manis Mata Ketapang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif Bentuk penelitiannya adalah survey studies. Jenis penelitiannya tindakan kelas. Subjek dalam penelitian ini adalah pendidik dan peserta didik yang berjumlah 15 orang. Hasil penelitian ini adalah : Aktivitas fisik peserta didik dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam mengalami peningkatan dari penelitian awal 28,86% ke siklus III 91,11% meningkat sebesar 62,25%. Aktivitas mental peserta didik dalam pembelajaran Ilmu Penegatahuan Alam mengalami peningkatan dari penelitian awal 21,65% ke siklus III 70% meningkat sebesar 48,35%. Aktivitas emosional peserta didik dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam mengalami peningkatan dari penelitian awal 31,1% ke siklus III 93,33% meningkat sebesar 62,23%. Dengan menggunakan metode demonstrasi di kelas IV SD Negeri 14 Manis Mata Ketapang berdampak positif dan bermakna bagi peserta didik.

 

Kata kunci : Peningkatan aktivitas, ilmu pengetahuan alam, demonstrasi.

 

Abstract : The purpose of this study to describe the increase in the activity of learners in the learning of Natural Sciences using demonstration method in class IV State Elementary School 14 Manis Mata Ketapang. The method used in this research is descriptive method of research is a survey studies Form. Type class action research. Subjects in this study were educators and learners who totaled 15 people. The results of this study are: physical activity of students in the learning of Natural Sciences has increased 28.86% from initial research to the third cycle of 91.11% increase of 62.25%. Mental activities of learners in the learning of Natural Sciences Penegatahuan increased 21.65% from initial research to the third cycle 70% increase of 48.35%. Emotional activity of learners in the learning of Natural Sciences has increased 31.1% from initial research to the third cycle of 93.33% increase of 62.23%. By using the method of demonstration in fourth grade elementary school 14 Manis Mata Ketapang positive and meaningful impact for learners.

Keywords : Increased activity, natural science, demonstration.

 


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8410

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats