PENINGKATAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK MENGGUNAKAN MEDIA KARTU HURUF DI KELAS I SEKOLAH DASAR 09 BENUA KAYONG

. Ruqaiyah, Marzuki ., Maridjo Abdul Hasjmy

Abstract


Abstrak : Tujuan penelitian ini untuk mendiskripsikan peningkatan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran tematik menggunakan media kartu huruf kelas I SDN 09 Benua Kayong Kabupaten Ketapang. Metode penelitiain yang digunakan adalah deskriptif, jenis penelitiannya  tindakan kelas. Subyek penelitian adalah guru dan peserta didik berjumlah 20 orang. Teknik yang digunakan adalah observasi langsung. Alat pengumpulan data adalah lembar observasi guru dan peserta didik. Penelitian ini dilaksanakan melalui III siklus, prosedur penelitian menggunakan tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Hasil penelitian yang di peroleh adalah pembelajaran tematik menggunakan media kartu huruf pada siklus I mencapai 61%, siklus II mencapai 63.75% dan siklus III 73.5% meningkat 15%. Dengan menggunakan kartu huruf dalam pembelajaran tematik berdampak positif dan bermakna bagi kehidupan peserta didik.

 

Kata Kunci: Aktivitas belajar, media kartu huruf

 

Abstract : The purpose of this study was to describe the increase in the activity of learners in thematic learning media card using first class letter SDN 09 Benua Kayong Ketapang. Research method used is descriptive, the type of class action research. Subjects were teachers and students of 20 people. The technique used is direct observation. Data collection tool was a teacher and student observation sheet. This research was conducted through the third cycles, the research procedure using the planning, implementation, observation and reflection. Research results obtained are thematic learning to use the media card letters in the first cycle reaches 61%, the second cycle reaches 63.75% and 73.5% third cycle increased by 15%. By using a cards letters in thematic learning and meaningful positive impact on the lives of learners.

 

Keywords : Learning activities, media card case

 

 


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8409

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats