PENINGKATAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM MENGGUNAKAN MEDIA REALIA DI SD

Nani Sriyani, Abdussamad ., Tahmid Sabri

Abstract


Abstrak : Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan peningkatan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan  menggunakan media realia di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 03 Simpang Dua Ketapang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif Bentuk penelitiannya adalah survey studies. Jenis penelitiannya tindakan kelas. Subjek dalam penelitian ini adalah pendidik dan peserta didik yang berjumlah 20 orang. Aktivitas fisik peserta didik penelitian awal  rata-rata  22,50% pada siklus 3 rata-rata 95.00% terjadi peningkatan dengan rata-rata 72,50% kategori tinggi. Peningkatan aktivitas mental peserta didik pada penelitian awal rata-rata 25,00% pada siklus 3 rata-rata 80,00% terjadi peningkatan dengan rata-rata 55,00% kategori cukup tinggi. Peningkatan aktivitas emosional peserta didik pada penelitian awal rata-rata 37,50% pada siklus 3 rata-rata 97.50% terjadi peningkatan dari penelitian awal dengan rata-rata sebesar 60,00% kategori cukup tinggi. Dengan menggunakan media realia kegiatan pembelajaran pada peserta didik kelas IV Sekolah Dasar Negeri 03 Simpang Dua Ketapang  lebih menarik, menyenangkan, membangkitkan gairah belajar dan kebermaknaan bagi peserta didik.

Kata kunci : Peningkatan aktivitas, ilmu pengetahuan alam, realia.

Abstract : The purpose of this study to describe the increase in the activity of learners in the learning of Natural Sciences using realia media in Public Elementary School fourth grade 03 Simpang Dua Ketapang. The method used in this research is descriptive method of research is a survey studies Form. Type class action research. Subjects in this study were educators and learners who totaled 20 people. Physical activity learners early research on average 22.50% in the third cycle of 95.00% on average increased by an average of 72.50% higher category. Increased mental activity of students at the beginning of the study average of 25.00% in the third cycle average an increase of 80.00% with an average of 55.00% is quite high category. Increased emotional activity of learners at the beginning of the study average of 37.50% in the third cycle of 97.50% on average an increase of the initial study with an average of 60.00% is quite high category.
By using realia media learning activities in the fourth grade students of State Elementary School 03 Simpang Dua Ketapang  more interesting, delight, excite and meaningfulness of learning for learners.

 

Keywords : Increased activity, natural science, realia.

 


 


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8407

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats