TEKNIK VOKAL DENGAN PENDEKATAN KOOPERATIF JIGSAWUNTUK MENINGKATAN MINAT DALAM BERNYANYI
Abstract
Abstrak: TujuanpenelitianUntuk pendeskripsian penerapan peningkatan minat siswa dalam bernyanyi menggunakanteknikvokaldenganpendekatankooperatifjigsawpadakelas VII C SMPN 1 Sungai Kunyit.Metode penelitian yang peneliti gunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif analisis, berbentuk kualitatif. Teknik dan alat pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi, angket dan studi dokumentasi. Penelitian ini dilakukan sebanyak 2 siklus dengan bernyanyi menggunakanteknikvokaldenganpendekatankooperatifjigsaw yang disesuaikan untuk materi praktik benyanyi dari proses belajar bernyanyi, mengeksplorasi bernyanyi, mengkomposisikan bernyanyi, hingga presentasi. Setelah semua siklus dilaksanakan siswa tampak antusias dan bersemangat saat mengikuti pembelajaran. Hasil observasi siklus I minat siswa sebesar 64,59% sedangkan setelah dilakukan siklus II, minat siswa pada pertemuan hasil sebesar 82,14%. Kesimpulan penelitian ini adalah minat siswa terhadap pembelajaran seni musik setelah menggunakan teknikvokaldenganpendekatankooperatifjigsaw meningkat 17,85%dari observasi awal yang dilakukan.
Kata Kunci: minat, teknik vokal, kooperatifjigsaw
Abstract : Objective To study the description of the application of the increase in student interest in singing using vocal techniques with a jigsaw cooperative approach to class VII C SMPN1 Turmeric River . Research methods that researchers use in this study is a descriptive analysis , qualitative form . Techniques and tools of data collection using interviews , observations, questionnaires and documentation . This study was done 2 cycles with singing using vocal techniques with customized jigsaw cooperative approach to the material benyanyi practice of learning to sing , sing explore , compose singing , until the presentation . After all cycles carried students seemed enthusiastic and excited when the following study . The results of the first cycle of observation of the student's interest 64.59 % , while after the second cycle , the student's interest in the results of the meeting at 82.14 % . The conclusion of this study is the students' interest towards learning art after using the technique of vocal music with a jigsaw cooperative approach increased 17.85 % from the initial observation
Keywords : interests , vocal technique , jigsaw cooperative
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8388
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats