PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA AUDIO VISUAL DI KELAS V
Abstract
Abstrak: penggunaan media audio visual terhadap hasil belajar IPA kelas V SDN 41 Pandan kabupaten Landak. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas V SDN 41 Pandan kabupaten Landak dengan menggunakan media audio visual. Metode penelitian ini adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian tindakan kelas yang bersifat kolaboratif dengan mengikuti prosedur penelitian tindakan yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan dan refleksi. Teknik pengumpulan data yaitu observasi langsung dan pengukuran, berupa tes pilihan ganda. Analisis data menggunakan deskritif yaitu perhitungan rata-rata dan persentase. Hasil penelitian yang diperoleh adalah kemampuan guru dalam menyusun pembelajaran dengan skor rata-rata yang diperoleh pada siklus I sebesar 2,41 dan pada siklus II skor rata-rata meningkat sebesar 3,18. Kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran pada siklus I skor rata-rata yang diperoleh sebesar 2,71 dan pada siklus II meningkat menjadi 3,43. Selanjutnya hasil belajar siswa pada siklus I nilai rata-rata siswa sebesar 54,81 atau 48,15% siswa yang tuntas, pada siklus II nilai rata-rata siswa meningkat menjadi 75.92 atau 96,30% siswa yang tuntas. Hal ini menunjukan bahwa pembelajaran dengan menggunakan media audio visual dapat meningkatkan hasil belajar siswa kela V pada materi organ peredaran darah manusia.
Kata Kunci: Peningkatan, Media Audiovisual, Hasil Belajar
Abstract: The use of audio-visual media for science class learning outcomes SDN 41 Pandan Porcupine district. This study aims to determine the appropriate measures are used to improve student learning outcomes grade SDN 41 Pandan Porcupine district. Abstract: The use of audio-visual media for science class learning outcomes SDN 41 Pandan Porcupine district. This research method is descriptive method to form a class action research is collaborative by following the procedure of action research: planning, action, observation and reflection. The data collection techniques that direct observation and measurement, in the form of multiple choice tests. Data analysis using descriptive namely the calculation of average and percentage. The results obtained is the ability of teachers to prepare lessons with an average score obtained in the first cycle of 2.41 and the second cycle the average score increased by 3.18 the next. the ability of teachers in implementing the learning in the first cycle the average score obtained 2,71 and the second cycle increased to 3.43. Furthermore, the results of student learning in the first cycle the average value of 54.81 or 48.15 students% of students who pass, the second cycle of the average value of students increased to 75.92 or 96.30% of students who pass. This shows that learning by using audio-visual media can improve student learning outcomes Kela V on the material circulatory organs manusia.penelitian aims to determine the appropriate measures are used to improve student learning outcomes grade SDN 41 Pandan Porcupine district. Abstract: The use of audio-visual media for science class learning outcomes SDN 41 Pandan Porcupine district.
Keywords: Improvement, Audiovisual Media, Learning Outcomes
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8351
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats