PENINGKATAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM MENGGUNAKAN METODE EKSPERIMEN DI SD

. Rusdiana, Hery Kresnadi, K. Y. Margiati

Abstract


Abstrak. Masalah dalam penelitian ini adalah apakah dengan menggunakan metode eksperimen dapat meningkatkan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam kelas V Sekolah Dasar Negeri 54 Kuala Sengah? Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan peningkatan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas V Sekolah Dasar Negeri 54 Kuala Sengah. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif, sedangkan bentuk penelitiannya adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subjek dalam penelitian ini adalah peserta didik kelas V Sekolah Dasar Negeri 54 Kuala Sengah yang berjumlah 9 orang, dengan setting penelitian yaitu setting dalam kelas. Teknik pengumpal data yang digunakan teknik observasi langsung. Sedangkan alat pengumpul datanya adalah lembar observasi.

Hasil yang dicapai dalam penelitian ini adalah (1) Perencanaan pembelajaran telah disusun dengan baik sesuai dengan pedoman penyusunan RPP. ( 2 ) Proses pelaksanaan pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam menggunakan metode eksperimen juga telah dilakasanaka sesuai dengan langkah-langkah metode eksperimen 3) Aktivitas Fisik peserta didik dalam proses pembelajaran meningkat dari 59% di siklus 1 menjadi 85% di siklus 2. Meningkat sebesar 26% dengan kategori baik. ( 4 ) Aktifitas Mental meningkat dari  59% di siklus 1 menjadi 93% di siklus 2 meningkat sebesar 33% dengan kategori baik. ( 5 ) Aktifitas Emosional meningkat dari 59% di siklus 1 menjadi 89% di siklus 2 meningkat sebesar 30% dengan kategori baik.

 

Kata Kunci : aktivitas, Ilmu Pengetahuan Alam, eksperimen.

 

Abstract. The problem in this study is whether to use an experimental method can increase the activity of learners in the learning of Natural Sciences Public Elementary School fifth grade 54 Kuala Sengah? The purpose of this study was to describe the increase in the activity of learners in the learning of Science in Public Elementary School fifth grade 54 Kuala Sengah.

The method used in this research is descriptive method, while the form of research is the Classroom Action Research (CAR). Subjects in this study were students of State Elementary School fifth grade 54 Kuala Sengah totaling 9 people, with a research setting that is in a class setting. Techniques pengumpal data used direct observation techniques. While the data collection tool is the observation sheet.
The results achieved in this study were (1) Planning of learning have been prepared properly in accordance with the guidelines for the preparation of lesson plans. (2) The process of implementation of the Natural Sciences learning using the experimental method has also been dilakasanaka according to the experimental method steps 3) Physical Activity learners in the learning process increased from 59% in cycle 1 to 85% in cycle 2. Increased by 26% by either category. (4) Mental activity increased from 59% in cycle 1 to 93% in the second cycle increased by 33% in both categories. (5) Emotional activity increased from 59% in cycle 1 to 89% in the second cycle increased by 30% in both categories.

 

Keywords : activity, Natural Sciences, experiment.

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8327

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats