PENINGKATAN HASIL BELAJAR PEMBELAJARAN IPA DENGAN LINGKUNGAN SEBAGAI SUMBER BELAJAR DI KELAS II SEKOLAH DASAR

Suliadi F 34212034, Sugiyono ., Budiman Tampubolon

Abstract


Abstrak: Dari hasil refleksi yang dilakukan pada kegiatan pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam kelas II SD Negeri 19 Kecamatan Sengah Temila Kabupatan Landak, nilai hasil belajar siswa rendah. Masalah dalam penelitian ini adalah Apakah dengan memanfaatan lingkungan sebagai sumber belajar pada pembelajaran IPA dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas II Sekolah Dasar Negeri 19 Kecamatan Sengah Temila Kabupatan Landak. Tujuan dalam penelitian ini untuk mendiskripsikan media lingkungan sebagai sumber belajar pada pembelajaran IPA dapat meningkatkan hasil belajaran siswa kelas II SDN 19  Kecamatan Sengah Temila Kabupaten Landak. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriftif dengan bentuk Penelitian Tidakan Kelas. Prosedur penelitian ini meliputi, perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan dan refleksi. Subjek penelitian, guru dan siswa. Siswa kelas II berjumlah 8 orang. Teknik pengumpul data adalah Teknik Observasi dan Pengukuran Pengumpul Data. Alat berupa lembar Observasi tes hasil belajar.Penelitian menunjukkan bahwa: 1). Kemampuan guru dalam merancang pembelajaran dengan lingkungan sebagai sumber belajar pada siklus I=2,48 siklus II=3,37, 2). Kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran pada siklus I = 2,27 siklus II = 3,30. dan 3). Hasil belajar siswa pada siklus I = 60,62, siklus II = 93,75 peningkatan hasil belajar siklus II 93,75 kriteria baik. Kesimpulan dari hasil penelitian dapat disimpulkan hasil belajar siswa pada siklus I  = 60,62, siklus II = 93,75. Jadi hasil belajar siswa pada pembelajaran berbagai tempat hidup makhluk hidup meningkat 93,75 kriteria baik.

Kata kunci : Peningkatan, hasil belajar, Media ingkungan  sebagai sumber belajar.

Abstract:From the result of reflection did in teaching learning Mathematical And Natural Sciences In Second Grade SDN 19 Pakbuis Kecamatan Sengah Temila Kabupaten Landak, the student’s achievement was low. The problem of the research is what do use environment as study source in Mathematical and natural sciences can improve student’s achievement in second grade SDN 19 Kecamatan Sengah Temila Kabupatan Landak. The objective of the research is supposed to describe environment media as study source in Mathematical and natural sciences can improve student’s achievement in second grade SDN 19 Kecamatan Sengah Temila Kabupatan Landak. The research design used by researcher is descriptive and focused in Classroom Action Research (CAR). The procedures of the research are planning, action, observation and reflection. The subjects of the research are teacher and student. There are eight students in second grade. The instruments used in the research are observation and data collection measuring. The instrument’s form is observation sheet of student’s achievement. The result of discussions show 1) the teacher’s ability in designing learning with environment as study source in Cycle I=2, 48, Cycle II=3,37, 2). The teacher’s ability in doing learning in Cycle I=2, 27, Cycle II= 3, 30. And 3) the student’s achievement in Cycle I=60, 62, Cycle II=93, 75 the improving student’s achievement in cycle II=93, 75 was good criteria. After discussing the result, the researcher concludes that the student’s achievement in Cycle I=60, 62, Cycle II=93, 75 and it can conclude that the student’s achievement in learning any places of living was increasing 93, 75 and it is good criteria.

Key words: Improving, Student’s Achievement, Environment as Study Source


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8323

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats